Polacy coraz chętniej wybierają e‑usługi. Z tej jednej korzystamy najczęściej

Od początku roku do 12 maja Polacy wysłali dokładnie 785 963 elektronicznych pism ogólnych. To pokazuje, że coraz chętniej wybieramy e-usługi zamiast tradycyjnej wizyty w urzędzie.

Polacy coraz chętniej wybierają e-usługi. Z tej jednej korzystamy najczęściej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

13.05.2021 13:44

Niewątpliwie duże zainteresowanie e-usługami jest efektem pandemii koronawirusa, ale i tak statystyki robią duże wrażenie. W kwietniu skorzystało z nich aż 17 mln Polaków, ale zdecydowanie najpopularniejszą z nich jest e-wniosek "Wyślij pismo ogólne". 

Popularność akurat tej e-usługi nie dziwi, ponieważ to jedna z najbardziej uniwersalnych usług dostępnych na Gov.pl, dzięki czemu możemy załatwić sprawę w niemal każdej instytucji i to bez konieczności wizyty w urzędzie. 

- Aby skorzystać z pisma ogólnego nie potrzeba pieczątek, ani teczek. Wystarczy Profil Zaufany. Usługa jest oczywiście w pełni bezpłatna. Można z niej korzystać siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę - wyjaśnia minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Popularność e-usługi "Wyślij pismo ogólne" rośnie bardzo szybko. Od 1 stycznia do 11 maja 2020 r. do urzędów trafiło 399 195 e-wniosków, a w tym roku było ich prawie dwa razy więcej. Poniżej wyjaśnimy wszelkie wątpliwości, jak złożyć takie pismo przez internet

Wyślij pismo ogólne: jak złożyć wniosek?

E-usługę "Wyślij pismo ogólne" znajdziemy na portalu Gov.pl, jednak zanim złożymy pismo, konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. To właśnie z jego pomocą zalogujemy się na konto Mój GOV. 

Jeśli nie macie Profilu Zaufanego, możecie potwierdzić tożsamość za pomocą e-dowodu lub przez wybrany bank, jeśli macie w nim konto (BOŚ, PKO BP, Bank Pekao, Inteligo lub SGB Banki Spółdzielcze). 

Zanim jeszcze przejdziemy do składania pisma, warto przygotować wcześniej załączniki w formie elektronicznej, jeśli będziemy chcieli takowe załączyć do wniosku. Jeśli nie ma takiej potrzeby, to można zacząć wypełniać wniosek. 

  • W celu wysłania elektronicznego pisma należy wejść na stronę Gov.pl i wybrać e-usługę "Wyślij pismo ogólne";
  • następnie należy wybrać urząd lub instytucję, do których chcemy wysłać pismo (dokumenty można wysyłać np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu);
  • kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza i dodanie wymaganych załączników;
  • po kliknięciu "Dalej" należy wybrać "Wyślij bez podpisu" lub "Podpisz i wyślij", w zależności od tego, której wersji wymaga urząd bądź instytucja, do której składamy pismo.

Po wysłaniu pisma dostaniemy urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) i pozostaje nam tylko czekać na odpowiedź. Czas oczekiwania jest zależny od typu sprawy, którą chcemy załatwić. Warto też pamiętać, że e-usługi zawsze są bezpłatne

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:dobreprogramy
wiadomościcyfryzacjabezpieczeństwo
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)