Polacy świadomi cyberzagrożeń. Niestety wciąż nie kojarzą ich typów
Badanie świadomości Polek i Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa, przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Google wykazało, że większość z nas jest świadoma podstawowych zagrożeń w sieci. Niestety o bardziej złożonych zagrożeniach, np. o ataku DDoS czy ransomware, słyszała odpowiednio tylko co piąta i co szósta osoba w Polsce.
Użytkownicy i użytkowniczki internetu w Polsce wykazują się coraz większą znajomością podstaw cyberbezpieczeństwa. Wyniki badania świadomości Polek i Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Google dowodzą, że polscy użytkownicy internetu są coraz bardziej świadomi podstawowych zagrożeń w internecie – aż 95 proc. deklaruje, że nie otwiera załączników od nieznajomych, a 91 proc. nie wchodzi na podejrzane strony.
Polacy znają internetowe zabezpieczenia
Wyniki badania pokazały, że świadomość rozwiązań umożliwiających ochronę w internecie również jest wysoka. O weryfikacji dwuetapowej słyszało 66 proc. badanych, o kopii zapasowej aż 85 proc., o kluczu bezpieczeństwa 62 proc. a o menedżerze haseł 44 proc. Świadomość istnienia tych rozwiązań nie przekłada się jednak na równie wysokie wskaźniki stosowania tych rozwiązań.
Z weryfikacji dwuetapowej korzysta 50 proc. respondentów, kopię zapasową tworzy 44 proc., a menedżera haseł używa tylko nieco ponad 17 proc. badanych. Niespełna 32 proc. respondentów zapisuje swoje hasła w przeglądarce. Ogromny odsetek Polek i Polaków dalej przechowuje swoje dane na nośnikach takich jak pendrive’y lub płyty CD (aż 74 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto podkreślić, że 43 proc. polskich użytkowniczek i użytkowników internetu stosuje zupełnie inne hasła do różnych usług internetowych, 28 proc. stosuje zbliżone hasła w niektórych usługach, a tylko nieco ponad 9 proc. wskazuje, że większość ich haseł jest do siebie zbliżona (tworzona według tego samego klucza, różniąca się niuansami). Ponad 12 proc. respondentów deklaruje, że niektóre ich hasła są identyczne, a dokładnie takie same hasła w większości swoich usług stosuje tylko 8 proc. użytkowników.
Niestety badanie wskazuje jednak to, że aż 86 proc. Polek i Polaków nie potrafi zweryfikować, czy ich hasła lub inne dane zostały ujawnione w internecie.
Polscy internauci nie znają typów cyberzagrożeń
Inaczej jednak przedstawiają się wyniki badania w odniesieniu do bardziej zaawansowanych typów zagrożeń w internecie. O ataku phishingowym słyszało 47 proc. respondentów, o ataku DDoS 21 proc., a o ataku "ransomware" tylko 16 proc.
Nieznajomość terminologii zazwyczaj nie niesie ze sobą jednak braku czujności i braku rozwagi – 79 proc. respondentów nie pozwala nikomu podłączać do swojego telefonu lub komputera żadnych urządzeń, 81 proc. badanych nie wymienia się ważnymi dokumentami na czatach i komunikatorach, a 64 proc. sprawdza oprogramowanie przed zainstalowaniem.
Taka sytuacja może wynikać z tego, że wciąż niewiele osób bierze udział w szkoleniach dotyczących cyberbezpieczeństwa. Badanie wykazało, że w szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa bierze udział niespełna co czwarta osoba w Polsce.
Najlepiej sytuacja wygląda w grupie wiekowej 25-49 lat – w tej grupie udział w szkoleniach deklaruje blisko 31 proc. badanych. Ponad 90 proc. respondentów nie zgłasza się na szkolenia z własnej inicjatywy, częściej uczestniczy w tych, które są organizowane na przykład w ich miejscu pracy lub w szkole. Co czwarta respondentka i co piąty respondent wzięli udział w co najmniej jednym szkoleniu zorganizowanym właśnie w szkole lub miejscu pracy. W czterech lub więcej szkoleniach organizowanych wzięło udział niecałe 2 proc. kobiet i niespełna 4 proc. mężczyzn.
Polacy czerpią wiedzę głównie z internetu
Skąd zatem Polki i Polacy czerpią wiedzę o cyberbezpieczeństwie? 66 proc. z nich czerpie informacje głównie z internetu. 16 proc. czyta fachową literaturę (odpowiedź tę wskazywały najczęściej osoby z wykształceniem wyższym inżynierskim – 20 proc. oraz osoby z tytułem doktora lub wyższym – 29 proc.).
Kolejnym źródłem informacji jest radio i telewizja (11 proc.) a najmniej respondentów czerpie wiedzę w tym zakresie z rozmów z rodziną (10 proc., z czego najwięcej takich odpowiedzi udzielili respondenci powyżej 60 roku życia – 15,1 proc.). Ponad 14 proc. Polek i Polaków w ogóle nie poszukuje informacji na temat cyberbezpieczeństwa. Warto jednak zauważyć, że grupa wiekowa 60+ wskazywała tę odpowiedź najrzadziej spośród innych grup wiekowych.
Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl