Polacy wysłali 300 tysięcy SMSów pod ten numer. Cel jest konkretny
Ponad 300 tys. SMSów wysłanych pod numer 8080 – w taki sposób Polacy meldują o próbach ataku typu phishing. Ten kanał komunikacji opracowany przez CERT Polska pozwala reagować na zagrożenia bez zbędnej biurokracji. Efekt jest zdumiewający.
19.11.2024 12:03
Każdego dnia szeroko rozumiane cyberbezpieczeństwo poddawane jest próbie. Mowa nie tylko o zorganizowanych atakach hakerów wymierzonych z instytucje publiczne, ale również "pospolitych" oszustach, którzy chcą osiągnąć swoje korzyści wykorzystując np. phishing i jego pochodne.
Zapamiętaj ten numer: SMS pod 8080 nic nie kosztuje
Na szczęście ludzie mogą się bronić przed próbami phishingu, a nawet przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa na większą skalę. Przypomnijmy więc o istnieniu numeru 8080 – został on wprowadzony przez CERT Polska i spełnia kilka ważnych funkcji.
Po pierwsze, przekazując podejrzany SMS pod ten numer, nadawca niejako melduje o zagrożeniu. Zespół CERT Polska analizuje nietypowe linki, które mogą prowadzić do fałszywych stron. Na podstawie zgłoszeń tworzone są wzorce, natomiast na bazie wzorców możliwe staje się zablokowanie możliwości dalszego wysyłania fałszywej wiadomości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy chętnie korzystają z numeru 8080
Okazuje się, że świadomość i zaangażowanie Polaków jest bardzo obiecujące. Kierujący zespołem CERT Polska Sebastian Kondraszuk zaznacza, że jest to aktualnie najpopularniejszy kanał zgłoszeniowy. Liczby są bezwzględne: wysłano łącznie ponad 300 tys. SMSów pod numer 8080, dzięki czemu utworzono ponad 600 wzorców, a dzięki uzyskanym wzorcom zablokowano ponad milion niebezpiecznych wiadomości. Dodatkowo zablokowano 75 mln prób wejścia na fałszywe strony.
Oszuści działają na ogromną skalę, lecz zdobywając się na interwencję, można ją zmniejszyć. O słuszności tej metody komunikacji przypomina Maciej Siciarek, dyrektor Pionu CSIRT NASK, który zauważa, iż "przez ostatnie 4 lata ponad 80 proc. zidentyfikowanych przez CERT Polska incydentów zaklasyfikowano jako phishing, który dotyka osób fizycznych, nie zawsze potrafiących się bronić".
Zobacz także
Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl