Połączenie z numeru 177813276. Automat "wciska" fotowoltaikę
Po chwili spokoju, wraca fala robocalls. Połączenia, w których zamiast z człowiekiem, rozmawiamy z dość dobrze przygotowanym automatem, mają na celu wyciągnięcie pakietu danych, by móc przedstawić ofertę na instalację fotowoltaiczną.
12.11.2022 19:49
Robocalls w 2021 r. dotknęły prawdopodobnie większości Polaków. Słynna już Klara Sobieraj potrafiła dzwonić nawet kilka razy w ciągu dnia, by przekonać się, czy aby na pewno nie mamy zbyt wysokich rachunków za energię elektryczną i dowiedzieć się, czy na naszym dachu znajduje się dachówka, czy może jednak blacha.
O pani Klarze możemy już zapomnieć. Teraz dzwonią do nas inni konsultanci, z innej firmy. Z numeru 177813276 dzwoni mężczyzna, który na początku rozmowy przypomina nam o tym, że rachunki za energię elektryczną rosną i trudno sobie z tym poradzić.
Zdaniem naszego rozmówcy, w Polsce trwa obecnie bardzo trudna sytuacja związana z dostępnością węgla i na to niestety nie ma rady. Ale wie, w jaki sposób obniżyć rachunki za prąd do zera. Zdaniem przedstawiciela fundacji Zielona Energia, reprezentującego firmę Asmanta, dzięki niemu w ciągu roku można oszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.
Po chwili z rozmowy dowiadujemy się, że chodzi o instalację fotowoltaiczną. Nasz rozmówca prosi o podanie informacji na temat naszej nieruchomości - czy jest to dom, czy blok, czym pokryty jest dach, oraz czy wolelibyśmy zamontować instalację fotowoltaiczną na dachu, czy na gruncie. Ponadto dopytuje się, czy aby na pewno jesteśmy właścicielem licznika, jak się nazywamy i ile mamy lat.
Zobacz także
Co ciekawe, profilowanie rozmówców nie jest zbyt dobre. To kolejny raz, gdy "automatyczny doradca" sugeruje mi, że jestem mieszkańcem powiatu limanowskiego, choć nigdy nawet nie byłem w tej okolicy.
Działanie sprzedawców, korzystających z robocalls, ma na celu przede wszystkim wstępną selekcję klientów. Ze zdobytej w jakiś sposób bazy numerów da się w ten sposób odfiltrowywać te, które należą do mieszkańców bloków, lub osób, które w ogóle nie są zainteresowane instalacją fotowoltaiczna. W praktyce jednak przekłada się to na uporczywe działanie, które ma na celu pozyskanie dodatkowych danych.
Najlepszym zachowaniem w przypadku odebrania takiego telefonu jest po prostu zakończenie rozmowy i zablokowanie numeru. Być może po jakimś czasie automaty przestaną wybierać numer, który kilkukrotnie odrzucił ofertę.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl