Policja ostrzega. Przestępcy zmieniają numer lub nazwę dzwoniącego
Policja ostrzega przed oszustwem metodą "spoofingu". Jest to coraz popularniejszy sposób na wyłudzenia naszych danych, którego celem jest przejęcie naszych oszczędności. Cyberprzestępcy, korzystając ze specjalnego oprogramowania, zmieniają numer lub nazwę dzwoniącego, które pojawiają się na ekranie smartfonów.
Spoofing telefoniczny jest wyjątkowo niebezpieczną i podstępną metodą przejęcia wrażliwych danych, która cieszy się ogromną popularnością wśród przestępców. Zwłaszcza że bardzo trudno ją wykryć. O zjawisku informowaliśmy już wcześniej. Jak zaznaczył wówczas Oskar Ziomek, spoofing "to nic innego jak podszywanie się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki telefonii VoIP. Przy jej wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego".
Policja ostrzega przed spoofingiem
W przypadku tego oszustwa działania policjantów są ograniczone. Jak można przeczytać w serwisie Policja.pl, tak naprawdę funkcjonariusze nie mają technicznej możliwości zablokowania spoofingu telefonicznego. Wynika to z tego, że telefon oszusta jest połączony z siecią komputerową, a nie siecią komórkową.
Oszuści, korzystając ze spoofingu, bardzo często podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli różnych instytucji, a nawet policjantów. Bazują na emocjach swoich potencjalnych ofiar, a stosowane socjotechniki pomagają im w osiągnięciu celu. Przestępcy starają się przestraszyć swojego rozmówce, np. informując go o włamaniu na jego konto bankowe i konieczności podjęcia bardzo szybkiej reakcji. W ten sposób wymuszają instalację złośliwego oprogramowania (warto zapoznać się z mechanizmem działania tzw. oszustwa na zdalny pulpit), a niekiedy przelanie pieniędzy na wskazany numer konta bankowego.
Naszą czujność powinna wzbudzić wywierana presja na szybkość działania oraz prośby o podanie takich informacji jak np. nasze login i hasło do bankowości internetowej. W takich sytuacjach warto zakończyć połączenie i samodzielnie skontaktować się z bankiem lub instytucją, której rzekomy przedstawiciel do nas dzwonił. W ten sposób można oszczędzić sobie problemów związanych z utratą danych i oszczędności życia.