Polkomtel zapłaci swoim klientom rekompensatę. Chodzi o usługi premium na numerach 7218 i 60228
Prezes UOKiK zdecydował, że Polkomtel musi usunąć nieprawidłowości związane ze świadczeniem usług o podwyższonej opłacie. W związku z tym firma zwróci klientom koszty nieświadomej aktywacji usług premium na numerach 7218 i 60228
02.06.2021 14:55
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce Polkomtel, operatorowi sieci Plus, po tym, jak napłynęły do niego liczne skargi abonentów związane z usługami premium. Dotyczyły one numerów 7218 i 60228 oraz aktywacji "Czatu towarzyskiego" i "Subskrypcji Premium MT".
Rekompensata dla klientów Polkomtel
Do niczego nieświadomych klientów przychodziły SMS-y z numeru 7218. W ich treści informowano np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej oraz o sposobie jej odblokowania. W tym celu trzeba było odesłać SMS-a na numer 60228.
"Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomości za darmo! Ślij bezpłatny sms CZAT na 60228, zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba". To przykład tego typu SMS-ów. Odpowiedzenie na wiadomość wiązało się aktywacją płatnej usługi, czego nie wszyscy abonenci byli świadomi. Później otrzymywali jedną, płatną wiadomość dziennie.
UOKiK ustalił, że Polkomtel nie miał pełnej wiedzy na temat podmiotów, które odpowiadały za dodatkowe świadczenia w postaci usług premium. Dodatkowo nie sprawdzał nieprawidłowości zgłaszanych przez klientów. A zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem telekomunikacyjnym, to właśnie Polkomtel, czyli przedsiębiorca telekomunikacyjny, jest dostawcą usług premium.
Rekompensaty otrzymają osoby, które w okresie od 1 stycznia 2015 roku do 16 lipca 2020 roku złożyły do Polkomtelu reklamacje związaną z usługami premium na numerach 7218 i/lub 60228, a spółka je odrzuciła. Na stronie UOKiK-u można przeczytać, że tacy abonenci otrzymają zwrot podwojonej opłaty poniesionej z tytułu tych usług. "Rekompensaty dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych abonentów Polkomtelu, spółka powiadomi ich o możliwości wyboru sposobu zwrotu. W przypadku aktualnych klientów brak wyboru formy rekompensaty oznacza jej automatyczny zwrot na konto abonenta (rozliczenie w ramach umowy)".
Rekompensaty mogą zostać wypłacone na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada pomniejszenie bieżącego salda płatności lub nadpłatę na koncie konsumenta i pomniejszenie przyszłych zobowiązań, a drugi zwrot środków na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Więcej na ten temat można dowiedzieć się tutaj.