POV-Ray3.7
Persistence of Vision Raytracer (w skrócie: POV-Ray) to dostępny na wiele platform i udostępniany na zasadach otwartego kodu renderer, budujący obraz metodą śledzenia promieni. Program powstał na bazie DKBTrace, ale czerpie także z innych, podobnych rozwiązań (głównie Polyray).
Sceny zbudowane dla POV-Ray opisywane są w jego własnym języku, który bazuje na prostych obiektach geometrycznych i operacjach CSG na nich. Język ten pozwala dodatkowo na wykorzystywanie pętli i instrukcji warunkowych, zmiennych i tablic, w celu oprogramowania bardziej złożonych powierzchni. Program dodatkowo symuluje różne typy oświetlenia, zjawiska atmosferyczne oraz efekty powierzchniowe. Obecnie wiele popularnych programów do modelowania posiada wbudowany eksport do formatu POV-Ray, lub — tak jak Blender — oferuje odpowiednie wtyczki.
POV-Ray jest stale rozwijany od 1991 roku, co zaowocowało m.in. poszerzeniem śledzenia promieni o obliczanie oświetlenia metodę energetyczną (radiosity). Trwają także prace nad wsparciem dla systemów silnie wielordzeniowych. Jednak nawet mimo wieloletniej spuścizny, POV-Ray rozwijany jest od dłuższego czasu powolnie i jakość wynikowych obrazów ustępuje tym uzyskiwanym przy użyciu rendererów Kerkythea czy YafaRay. POV-Ray pozostaje jednak popularny na uczelniach technicznych oraz jako test syntetyczny przy analizie wydajności procesorów.