Processing to połączenie programu graficznego i środowiska programowania. W szkicowniku można tworzyć obrazy, projekty i uczyć się kodowania w kontekście sztuk wizualnych. Program łączy dwa światy i sprawdzi się zarówno w rękach artystów, jak i programistów z doświadczeniem.
Processing pozwala tworzyć zarówno obrazy, jak i animacje (2D lub 3D), wykorzystując do tego kod w Javie (można doinstalować dodatkowe moduły i korzystać także z Pythona, CoffeeScriot i JavaScript). Aplikację można określić jako artystyczny framework – wiele długich w zapisie funkcji skrócono, dodano sporo klas związanych z obrazem i animacją, niezmienne pozostały jednak ogólne zasady panujące podczas programowania, a więc składnia języka i obiektowe podejście. By korzystać z programu wystarczy opanować podstawy jego działania i ogólne podstawy programowania.
Obsługa programu będzie dla początkujących trudna, ale inwestycja się opłaci. Processing ma ogromne możliwości, których nie da się powtórzyć w innych programach graficznych. tworzenie grafik i animacji polega tu na programowaniu, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia użytkownika w dwóch i trzech wymiarach.
Szerokie spektrum zastosowań programu ilustrują dołączone do programu przykładowe projekty. O Processing powstało wiele książek, a sam program został świetnie udokumentowany, co ułatwia naukę i poznawanie jego możliwości.