Przelew BLIK trafił na złe konto. Numer telefonu był poprawny

Przelewy z wykorzystaniem BLIK-a cieszą się dużą popularnością – wykonuje się je szybko, a do ich realizacji wystarczy numer telefonu. Czasem dochodzi jednak do nieprzyjemnych sytuacji – przelew nie zawsze dochodzi do właściwego odbiorcy.

BLIK nie zawsze trafia tam, gdzie chcemy
BLIK nie zawsze trafia tam, gdzie chcemy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | WDnet Digital Creation Studio

28.10.2024 06:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przelewy z wykorzystaniem usługi BLIK to prosty sposób na przekazanie środków znajomemu czy członkowi rodziny. Nie musimy znać jego numeru konta bankowego, wystarczy numer telefonu. Problem pojawia się wówczas, gdy środki wysłane na dany numer telefonu trafiają do niewłaściwego odbiorcy. Przykład takiej historii opisała redakcja serwisu Bankier.pl.

Problem w tej sytuacji stanowił tzw. recykling numerów, który stosowany jest przez operatorów komórkowych. Proces ten dotyczy numerów, które nie były wykorzystywane przez jakiś czas, np. po rezygnacji klienta z usług danego operatora. Każdy może potem trafić na numer "z odzysku".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na co dzień proces ten nie prowadzi do większych problemów. Ktoś może spróbować skontaktować się z poprzednim posiadaczem numeru, my powiemy, że to pomyłka i na tym koniec. Gorzej, jeśli numer telefonu jest wykorzystywany do wykonywania przelewów.

Przelew BLIK trafił do złego odbiorcy

Redakcja serwisu Bankier.pl opisuje przykład jednej z czytelniczek, która chciała przelać środki na numer telefonu córki. Choć numer był właściwy, środki dotarły nie do córki, a do poprzedniego właściciela numeru telefonu.

Wynika to z faktu, że córka nie zarejestrowała numeru w BLIK-u. Wcześniej zrobił to jednak poprzedni właściciel numeru, więc pieniądze trafiły do niego. Mimo zgłoszenia reklamacji w banku środki nie wróciły do nadawcy.

Jak czytamy w artykule w serwisie Bankier.pl, bank nadawcy przelewu zgodnie z procedurą zgłosił się do banku odbiorcy z zapytaniem w sprawie zwrotu środków. Ten bank wzywa posiadacza konta do dobrowolnego zwrotu pieniędzy. Po 30 dniach bez reakcji bank może przekazać nadawcy dane odbiorcy środków. Odbiorca nie chce jednak oddać pieniędzy. W tej sytuacji nadawcy pozostaje tylko postępowanie cywilne.

"Warto również zaznaczyć, że BLIK nie przechowuje danych użytkowników ani numerów kont bankowych – co oznacza, że nie ma możliwości powiązania transakcji z konkretnymi osobami. W związku z tym działania związane z odzyskaniem błędnie przelanych pieniędzy odbywają się w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa określające zasady dochodzenia należności pieniężnych" – podkreśla biuro prasowe BLIK-a.

Jak twierdzi Rzecznik Finansowy, tego rodzaju sprawy mają miejsce rzadko. W 2024 r. odnotowano pięć takich przypadków. Rozwiązaniem byłoby jednak wprowadzenie obowiązku wymiany informacji między bankami a operatorami. Gdy stary numer wracałby do obiegu, konieczne byłoby wyczyszczenie powiązań między kontami bankowymi a numerami telefonu.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Komentarze (41)