Python i AI w służbie e‑commerce
Technologiczni giganci, m.in. Apple, Amazon czy Allegro, od lat sięgają po najnowsze zdobycze sztucznej inteligencji. W świecie tzw. "małego e-commerce" mariaż AI i e-handlu nie wydaje się jednak tak częsty. A szkoda, bo jak przekonuje Sebastian Kondracki, autor wydanego w sierpniu przez Helion bestsellera "Python i AI dla e-commerce", brak wiedzy o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w e-commerce oraz niefrasobliwe podejście do zbierania i przetwarzania danych znacząco spowalniają rozwój polskich sklepów internetowych.
26.09.2022 15:52
"Python i AI dla e-commerce" z miejsca wylądował na liście bestsellerów wydawnictwa Helion. Trudno się dziwić, ponieważ ta licząca niemal pięćset stron pozycja wyczerpująco traktuje o dwóch kołach napędowych cyfrowej transformacji.
Pierwsza z trzech części książki stanowi wprowadzenie do Pythona - z naciskiem na przetwarzanie i gromadzenie danych (od struktur danych, wyrażeń regularnych, pakietów NumPy i Pandas, po technologie takie jak SQL czy noSQL). W drugiej części autor wnikliwie omawia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji oraz machine learning (ang. uczenie maszynowe) w e-commerce.
Co ważniejsze, to nie tylko przystępnie podana wiedza o technicznym i biznesowym charakterze, ale przede wszystkim praktyczny indeks darmowych repozytoriów danych. Stanowią one znakomity punkt wyjścia do własnych ćwiczeń. Ostatnia, trzecia część książki to swoisty "przepisownik", czyli zbiór gotowych kodów źródłowych, które z powodzeniem można wdrożyć we własnym e-sklepie.
Czego tam nie ma! Od napakowanego konkretami rozdziału o web scraping, przez przetwarzanie języka naturalnego, a na systemach rekomendacyjnych i wprowadzeniu do grafów wiedzy kończąc. Książkę wzbogacają liczne nowinki ze świata e-commerce. Content to commerce, CDP, Google Tag Manager, Robots Exclusion Protocol czy microdata to ledwie kilka z nich.
Kto powinien wpisać "Python i AI dla e-commerce" na listę lektur obowiązkowych? Wszyscy żywo zainteresowani e-commerce, począwszy od programistów, analityków danych, integratorów, administratorów IT, a na studentach i absolwentach studiów informatycznych i matematycznych kończąc. Ci pierwsi zdobędą wiedzę niezbędną do skutecznego wdrożenia sztucznej inteligencji w sklepie internetowym. Ci drudzy będą mieli okazję wyróżnić się na rynku pracy. Nie bez powodu to właśnie E-commerce Data Scientist uchodzi za zawód przyszłości.
O autorze
Sebastian Kondracki od lat fascynuje się sztuczną inteligencją i efektywnym przetwarzaniem danych w e-commerce. Swoją pasję nie tylko przekuł w bestsellerowy, liczący prawie pięćset stron poradnik "Python i AI dla e-commerce", ale przede wszystkim dzieli się doświadczeniem oraz interdyscyplinarną wiedzą w ramach podgrupy Badań, Innowacyjności i Wdrożeń Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz ze studentami Wyższej Szkoły Bankowej i Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Szef innowacji w Deviniti.com. Marzy o zarażeniu czytelników i czytelniczek pasją do strategii danych i innowacji w handlu internetowym. Być może to właśnie technologia wykorzystująca AI w e-commerce zostanie nowym polskim produktem eksportowym?
Serdecznie zapraszamy do lektury.
Sebastian Kondracki, "Python i AI dla e-commerce", Wydawnictwo Helion 2022.