Rezerwujesz nocleg? Oszuści tylko czekają na twoje pieniądze
Profil Niebezpiecznik na platformie X ostrzega przed oszustwami "na Booking". Przestępcy próbują wyłudzić pieniądze za nocleg na fałszywy rachunek bankowy.
23.10.2023 19:51
"Rezerwujący otrzymują prośbę o płatność na lewy rachunek bankowy, ale w ramach czata z »prawdziwym« kontem na Bookingu" – ostrzega Niebezpiecznik na niegdysiejszym Twitterze. Dokładne źródło problemu nie jest znane, jednak można podejrzewać, że cyberprzestępcy przejęli wiele kont hoteli (lub komputerów pracowników obiektów).
Oszustwo na Bookingu. Przestępcy proszą o przelanie pieniędzy
Zasadę działania przestępców pokazuje użytkownik Piotr Gnyp pod wątkiem na profilu Niebezpiecznik. Z opublikowanych zrzutów ekranu wynika, że cyberprzestępcy korzystający z oficjalnych kont hoteli proszą rezerwujących nocleg o przelanie wskazanej kwoty na podany rachunek bankowy. Ten proces ma służyć "weryfikacji karty bankowej". Przestępcy w imieniu hotelu piszą, że pieniądze zostaną zwrócone po rzeczonej "weryfikacji".
Problem tkwi natomiast w tym, że tego typu działania polegające na pobieraniu od klientów pieniędzy w ramach sprawdzenia rachunku bankowego – nie są praktykowane przez hotele. Każda prośba ze strony hotelu o wykonanie przelewu powinna skutkować natychmiastowym zwiększeniem czujności użytkownika.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Komentujący wątek zwracają też uwagę, że równolegle z rozmową w aplikacji Booking, rezerwujący mogą też otrzymywać wiadomości w komunikatorze WhatsApp – to w celu zwiększenia wiarygodności oszustwa. Na ten moment Booking nie odniósł się do procederu, natomiast liczba prób oszustw – zdaniem Niebezpiecznika – wzrasta.
Należy więc mieć się na baczności podczas wszelkich prób rezerwacji noclegów przez aplikację Booking. Kiedy nie będziesz mieć pewności, że wiadomość od hotelu nie jest próbą wyłudzenia pieniędzy, rozsądnym będzie kontakt z obiektem inną drogą – np. mailową lub poprzez wykonanie połączenia do recepcji. Warto też zgłaszać wszelkie tego typu działania obsłudze aplikacji Booking.
Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl