Rosja: Booking.com oskarżany o praktyki monopolistyczne

Przedstawiciele serwisu mieli naciskać na hotelarzy, aby ci stosowali jednakowe ceny bez względu na sposób rezerwacji, twierdzi rosyjska Federalna Służba Antymonopolowa (FAS).

fot. Shutterstock.com
fot. Shutterstock.com
Piotr Urbaniak

21.12.2020 20:37

Jak wynika z treści oskarżenia, Booking.com nadużywał dominującej pozycji na rynku celem regulacji cen usług noclegowych. Zdaniem FAS przedstawiciele firmy wymuszali na hotelarzach stosowanie jednakowego cennika bez względu na sposób rezerwacji, przez co poszkodowani zostali konsumenci, którzy dostali niniejszym po kieszeni.

Zazwyczaj, o ile nie obowiązuje jakaś szczególna promocja, rezerwacja poprzez platformę jest nieco droższa niż bezpośrednio w hotelu. To z uwagi na prowizję dla pośrednika.

Rosyjski organ zarzuca Booking.com, że konsekwentnie czuwał nad tym, aby żadnych różnic nie było. Krótko mówiąc, wymuszał podwyżki, aczkolwiek nie sprecyzowano, w jaki dokładnie sposób. Tak czy inaczej, za ten właśnie czyn holenderskiej spółce grozi kara finansowa o wysokości od 1 do nawet 15 proc. rocznego przychodu.

Co ciekawe, przedstawiciele Booking.com już zabrali głos, ale w sposób dość mglisty. Stwierdzili bowiem tylko, że nie zamierzają zaprzestawać działalności na terenie Rosji.

Jednakowoż w dziedzinie konfliktów z władzami mają już pewne doświadczenie. W kwietniu 2020 r. na Booking.com karę w wysokości 6,8 mln euro nałożyły Węgry, zarzucając firmie rażące przeinaczenia w reklamach i wywieranie nacisku psychologicznego na klientów. W listopadzie holenderski potentat przegrał z kolei przed TSUE w sprawie o naruszenie prawa konkurencji na terenie Niemiec.

Programy

Zobacz więcej
Zobacz także
Komentarze (30)