Santander Bank Polska ostrzega klientów. Podał zasady

Santander Bank Polska opublikował ostrzeżenie
Santander Bank Polska opublikował ostrzeżenie
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Oskar Ziomek

09.08.2024 07:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Santander Bank Polska apeluje do klientów, by uważali na nietypową aktywność w mediach społecznościowych. Każdy może bowiem dostać wiadomość od obcej osoby lub komentarz do postu z informacją o rzekomej wygranej w konkursie. Zachętą ma być załączony link, ale to pułapka.

Santander Bank Polska sugeruje klientom ostrożność podczas korzystania z mediów społecznościowych. Atakujący sięgają po przeróżne metody, by zyskać zainteresowanie potencjalnych ofiar, a jedną z nich jest możliwość opublikowania fałszywej informacji o wygranej w konkursie. Widząc taką informację - na przykład w komentarzu pod swoim zdjęciem na Facebooku - odbiorca może zainteresować się szczegółami i machinalnie kliknąć załączony przez oszusta link. W ten sposób trafi na spreparowaną stronę.

Jeśli docelowa strona faktycznie okaże się fałszywa i niebezpieczna, w kolejnych krokach konkursu i formularza, od ofiary zostaną wyłudzone przynajmniej dane osobowe, jeśli nie numery karty płatniczej lub login i hasło do bankowości pod pretekstem potwierdzenia danych czy odebrania (zmyślonej) nagrody. Warto pamiętać, że fałszywe treści w mediach społecznościowych mogą również przybierać formę reklam produktów w nienaturalnie niskich cenach, o czym ostrzegał CSIRT KNF.

Santander radzi więc swoim klientom, aby przestrzegali przynajmniej kilku zasad, by zachować bezpieczeństwo:

  • świadomie biorąc udział w konkursie, należy sprawdzić dokładnie regulamin i zweryfikować sposób kontaktowania się ze zwycięzcami,
  • nie podawać nikomu swoich danych logowania i nie klikać podejrzanych linków, zwłaszcza od nieznanych nadawców,
  • uważać na fałszywe reklamy, w których sugerowana jest możliwość odebrania nagrody za sam fakt zalogowania się (na przykład na konto w banku),
  • widząc fałszywy lub podejrzany profil w mediach społecznościowych - zgłaszać go do sprawdzenia przez administratorów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Naturalnie w praktyce przedstawione zasady są uniwersalne dla klientów wszystkich banków i każdy powinien czerpać z nich wiedzę. Dodajmy, że trafiając na fałszywą stronę z konkursem czy formularzem bankowym zazwyczaj (choć nie zawsze) można ją łatwo zweryfikować, przyglądając się adresowi www. Oszuści najczęściej nie poświęcają dziś dużo czasu na przygotowanie wiarygodnie brzmiących adresów, zwykle już na pierwszy rzut oka z adresem "coś jest nie tak".

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (13)
Zobacz także