Sculptris to darmowy program rozwijany w firmie Pixologic, znanej jako wydawca cenionego przez artystów i filmowców programu ZBrush. Sculptris, w przeciwieństwie do ZBrush, kierowany jest do początkujących użytkowników. O tym programie mówi się, że pozwala z modelem zrobić to samo, co można zrobić z garścią gliny. I rzeczywiście, na starcie użytkownik dostaje do rąk kulkę wirtualnej gliny, z której za pomocą intuicyjnych narzędzi (wybrzuszanie, wygładzanie, szczelina, spłaszczanie, szczypanie) może wyrzeźbić swój model (możliwe jest oczywiście dodawanie kolejnych kul i płaszczyzn). Co ciekawe, Sculptris pozwala na rzeźbienie w trybie symetrycznym (po obu stronach wykonywane są te same operacje).
Siatkę modelu można zredukować lub dokonać kolejnego podpodziału. Modelowi można nadać teksturę z dołączonej biblioteki lub własnoręcznie go pomalować. Gotowy model można zapisać do dalszej edycji lub renderowania w formacie OBJ, lub wysłać do programu ZBrush. Ponadto w tej wersji programu wprowadzona została dynamiczna teselacja, dzięki czemu możliwe jest malowanie i modelowanie bez potrzeby zajmowania się geometrią modelu, co czyni modelowanie w Sculptrisie jeszcze łatwiejszym.
Przed pobraniem wymagana jest darmowa rejestracja na stronie producenta. Odnośnik do pliku instalacyjnego jest przysyłany na podany przy rejestracji adres e-mail.