Słuchają w Internecie, a później kupują CD lub winyl – Polacy nie dadzą umrzeć muzykom z głodu

YouTube i piractwo podobno zabiły rynek muzyczny, skazującartystów na żywienie się tynkiem zeskrobywanym ze ścian – takprzynajmniej można było wnioskować z opowieści organizacjizbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Tymczasem z informacjijakie przedstawił Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland, wynika cośzupełnie innego. Jego zdaniem rynek muzyczny kwitnie, sprzedają siępłyty CD, winyle oraz abonamenty w serwisach streamingowych. Co sięstało, że artystom śmierć głodowa przestała zaglądać w oczy?

Słuchają w Internecie, a później kupują CD lub winyl – Polacy nie dadzą umrzeć muzykom z głodu

30.01.2017 11:40

Piotr Kabaj, który oprócz funkcji dyrektora zarządzającegoWarner Music Polska jest też wiceprzewodniczącym zarządu ZwiązkuProducentów Audio-Video, chwali się świetnymi wynikami,szczególnie dla polskich wykonawców – na liście Top100 najlepiejsprzedających się artystów, 55 to wykonawcy z naszego kraju.Średni wzrost w okresie styczeń-listopad 2016 r. wyniósł 15%,jednak dla jego koncernu tempo wzrostu miało być dwukrotnie wyższe.Oprócz wydań na CD rosła też sprzedaż płyt winylowych.

Według Kabaja, świetnie na naszym rynku radzi sobie Tidal, zktórego w zeszłym roku w Polsce zaczęło korzystać około milionaosób. Ciekawa deklaracja, biorąc pod uwagę opowieści samegotwórcy serwisu Jaya Z, który deklarował,że Tidal ma 3 mln płacących subksrybentów. Deklaracje te szybkojednak zostały wzięte pod lupę przez niezależnych analityków,którzy zarzucają Jayowi Z, że serwis ma mieć ponad dwukrotniemniej subskrybentów, niż twierdzi. Czyżby więc znaczną częśćużytkowników płatnego przecież Tidala stanowili Polacy, czy teżraczej pan Kabaj uwierzył w opowieści amerykańskiego rapera?

Inne dobrze sobie radzące u nas serwisy to Spotify, Apple Music iDeezer – mają się one cieszyć dużą popularnością. Zdaniemszefa Warner Music Polska zasługą tej popularności jest wzrostjakości muzyki słuchanej przez jej nabywców. Kupują coraz lepsząmuzykę dzięki temu, że mogą wpierw ją odsłuchać w Sieci. Apóźniej – później kupują krążek. Choćby na prezent.

Prezent zaś powinien mieć przesłanie, a to tłumaczy, dlaczegotak chętnie Polacy kupują krążki polskich wykonawców. Po prosturozumieją przesłanie – sprzedaje się muzyka z tekstem. Dlategoteż płyty artystów z Polski stanowią dziś już 60% sprzedaży, o9 pkt. proc. więcej rok do roku. Tylko 10% sprzedaży stanowiłyskładanki, a muzyce filmowej pozostał 1% sprzedaży, o 5 pkt. proc.mniej niż w 2015.

Obraz

Także i wieści ze świata dobrze zwiastują artystom. Ostatnieprognozy Strategy Analytics mówią, że w latach 2015-2022 liczbaużytkowników muzycznych usług streamingowych wzrośnie do 950milionów, a udział streamingu w rynku sprzedaży muzyki naurządzenia mobilne sięgnie 95%. To będą niezłe pieniądze –cały ten rynek mobilnej muzyki do 2022 roku ma być wart 12 mlddolarów. Ile z tego przypadnie na Polskę?

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Komentarze (123)