Słyszysz takie słowa? Rozłącz się, bo to "vishing"
CSIRT KNF, czyli Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego, ostrzega przed fałszywymi połączeniami telefonicznymi. Oszuści podszywają się pod pracowników banku i próbują wyłudzić od nas wrażliwe informacje.
07.10.2022 | aktual.: 09.10.2022 11:16
CSIRT KNF ostrzega Polaków przed niezwykle groźnym vishingiem. Jak wyjaśniał już Oskar Ziomek, jest to forma phishingu podczas rozmowy głosowej. Nagminne telefony od oszustów, którzy podają się przede wszystkim za doradców bankowych, mają na celu wyłudzenie wrażliwych informacji np. loginu i hasła do bankowości internetowej. Jeśli zostaną one przejęte, cały atak może skończyć się kradzieżą pieniędzy z konta.
Vishing znowu powraca
Najczęściej schemat tego oszustwa przebiega w taki sam sposób. Dzwoniący próbują przekonać nas, że doszło do rzekomego włamania na nasze konto bankowe, informują o konieczności zweryfikowania przelewu lub odblokowania rachunku. Wykorzystują różnorodnego rodzaju socjotechniki i starają się wywołać w nas poczucie strachu, które może motywować do podjęcia nieprzemyślanych, szybkich działań. CSIRT KNF przypomina, że "bank nigdy nie poprosi Cię o instalację bądź uruchomienie aplikacji do zdalnego zarządzania pulpitem".
Warto o tym pamiętać i zachować szczególną ostrożność, kiedy odbierzemy podejrzane połączenie. Zawsze możemy się rozłączyć i samodzielnie zweryfikować, co dzieje się z naszym kontem bankowym. Wystarczy zadzwonić na infolinię swojego banku. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że rozmawiamy z właściwą instytucją. Zwłaszcza że oszuści, wykorzystując spoofing, są w stanie podszywać się pod numery telefonów infolinii.
Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl