SMS o energii elektrycznej. Nie daj się nabrać
SMS o rachunku za prąd to jeden z najpopularniejszych scenariuszy phishingu. W fałszywej wiadomości nadawca informuje o konieczności uiszczenia małej dopłaty do rachunku za prąd, próbując wywołać strach przed zaległościami i odcięciem energii elektrycznej. Takie SMS-y lepiej ignorować.
06.12.2024 | aktual.: 06.12.2024 12:59
Oszuści deklarują, że wystarczy kliknąć podany link z SMS-a, aby szybko zapłacić rzekomo brakującą kwotę, lecz w praktyce łącze prowadzi do fałszywej strony. Służy do kradzieży danych bankowych lub numerów kart kredytowych, co może się skończyć zniknięciem środków z konta.
Atak tego typu jest przeprowadzany w różnych okresach, ale oszuści często wykorzystują okres przedświąteczny z uwagi na roztargnienie odbiorców SMS-ów. Wiadomość tego typu może wprowadzić odbiorcę w błąd, sugerując, że aby uniknąć przerw w dostawie prądu, trzeba wpłacić niewielką sumę pieniędzy. Przykłady takich wiadomości znane są od lat i powracają przy różnych okazjach w roku.
Link w załączniku, przynajmniej teoretycznie, daje możliwość dokonania płatności, ale w rzeczywistości to pułapka. Przestępcy wykorzystują schematy i formularze łudząco przypominające te, które rzeczywiście występują na stronach służących do realizacji bankowych transakcji. W SMS-ach można spotkać różne wersje komunikatów, które przychodzą z różnych numerów, ale w gruncie rzeczy mają podobną treść i dokładnie ten sam cel.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aby uniknąć problemów i wyłudzenia środków, istotne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa. Najważniejsze to:
- podchodzić z rezerwą do wiadomości SMS tego typu,
- unikać klikania w linki znajdujące się w SMS-ach oraz e-mailach, gdyż zazwyczaj prowadzą do stron wyłudzających szybkie płatności,
- nie pobierać podejrzanych załączników oraz nie instalować aplikacji, które mają rzekomo rozwiązać dany problem,
- nie udostępniać nikomu danych logowania do bankowości ani danych kart płatniczych, logowanie do banku powinno się odbywać przez komputer po zweryfikowaniu wiarygodności strony internetowej,
- w przypadku wątpliwości co do płatności za usługi, np. energię, skontaktować się przez oficjalne kanały obsługi klienta.