SMS o energii elektrycznej. Wiadomość, która może zaskoczyć
SMS o energii elektrycznej to jeden z najpopularniejszych schematów oszustwa stosowany przez atakujących stosujących phishing. Nadawca sugeruje konieczność uiszczenia niewielkiej dopłaty do rachunku za prąd, strasząc zaległościami w rachunkach i odcięciem dostawy energii.
10.06.2024 | aktual.: 14.06.2024 10:10
Oszuści sugerują, że wystarczy kliknąć załączony link i dokonać szybkiej płatności, ale to fałszywa strona, która jest wykorzystywana do wykradania danych logowania do banku lub numerów karty płatniczej. To otwarta droga do kradzieży pieniędzy z konta. Tego rodzaju ataki zwykle realizowane są falami, a wzmożoną aktywność oszustów specjalizujących się w tej metodzie obserwujemy w różnych momentach całego roku.
Osoby, które otrzymają tego rodzaju wiadomość SMS, mogą bezwiednie uwierzyć, że muszą uiścić niewielką dopłatę, by uniknąć problemu z dostawą energii elektrycznej. Załączony link teoretycznie umożliwia wykonanie tej operacji, lecz to podstęp. Cyberprzestępcy lubią stosować sprawdzone schematy i spreparowane formularze, które tylko przypominają autentyczne strony do realizowania opłat bankowych. Warto pamiętać, że wiadomość wiadomości nierówna. Konkretne SMS-y mają różną treść, są wysyłane z innych numerów i w różny sposób próbują wywrzeć presję czasu:
W związku z tym warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, aby uniknąć pułapki i nie dać się ograbić oszustom. Należy pamiętać, aby przede wszystkim:
- z zasady traktować podejrzliwie wszystkie wiadomości SMS tego rodzaju,
- nie klikać bezmyślnie linków w SMS-ach i e-mailach - zazwyczaj prowadzą do fałszywych stron szybkich płatności,
- nie pobierać podejrzanych załączników i nie instalować aplikacji, które rzekomo mają rozwiązać jakikolwiek problem,
- nie podawać nikomu danych logowania do bankowości ani danych karty płatniczej, a do banku logować się przez komputer po sprawdzeniu autentyczności strony internetowej,
- w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących płatności za energię elektryczną lub inne usługi, wyjaśnić je oficjalnymi kanałami kontaktu z klientami.