SMS o nadwadze. Grube oszustwo może uszczuplić twój portfel
Sezon zamawiania prezentów świątecznych możemy uznać za rozpoczęty. Doskonale wiedzą to oszuści, którzy próbują wykorzystać moment szału zakupowego. Tym razem podszywając się pod firmę kurierską DPD, wysyłają do Polaków SMS-y, w których twierdzą, że ich przesyłka została wstrzymana z powodu nadwagi.
03.12.2022 | aktual.: 03.12.2022 17:33
Powszechny dostęp do internetu mocno ułatwia nam sprawy związane z zakupem świątecznych prezentów. Wystarczy, że wejdziemy na stronę sklepu oferującego interesujące nas produkty, znajdziemy odpowiedni prezent, wybierzemy sposób dostawy, opłacimy zamówienie i po kilku dniach otrzymujemy paczkę. Z drugiej strony taka forma robienia zakupów wiąże się ze wzmożoną aktywnością cyberprzestępców często podszywających się nie tylko pod same sklepy, ale również firmy kurierskie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe oszustwo "na DPD"
Jeden z naszych czytelników podesłał nam w formularzu zgłoszeniowym informację o nowej formie oszustwa "na DPD". Zazwyczaj przestępcy piszą, że "przesyłka została wstrzymana z tytułu niedopłaty" wynoszącej 2,50 zł. Tym razem znaleźli sobie nowy powód, jakim jest nadwaga przesyłki. Również należność uległa zmianie i teraz wynosi o 25 gr więcej, czyli 2,75 zł. Oszuści w wiadomości wysłanej z numeru 725779961 przekonują, że potencjalna ofiara musi ją opłacić, bo w przeciwnym razie przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy.
Wiadomość to oczywisty smishing. W rzeczywistości najprawdopodobniej po wejściu w załączony link zostaniemy przekierowani do fałszywego formularza, który wyłudza od nas poufne dane takie jak hasła do bankowości czy numery kart płatniczych. Jak zwykle w podobnych przypadkach radzimy ignorować tego typu wiadomości na numer od razu wpisać na czarną listę.
Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl