SMS z bonusem 500 PLN. Nadawca nie ma dobrych intencji

Osoby posiadające konto w banku Santander powinny zacząć bacznie zwracać uwagę na wszelkie przychodzące do nich wiadomości mówiące o promocjach. Przestępcy mają nową metodę, którą starają się zachęcić nieświadome ofiary do podania danych bankowości elektronicznej.

Klienci Santandera są kolejnym celem oszustów
Klienci Santandera są kolejnym celem oszustów
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Karolina Kowasz

17.06.2022 16:36

Poza regularnie prowadzonymi kampaniami spoofingowymi, w trakcie których przestępcy podają się za pracowników banku, oszuści szukają też innych metod wyłudzenia danych i pieniędzy. Tym razem za cel wzięli klientów banku Santander, przedstawiając im jedyną w swoim rodzaju "promocję".

Wśród konsumentów rozesłano wiadomości SMS informujący o możliwości uzyskania bonusu w wysokości 500 złotych. Miałby on być nagrodą za duży wolumen transakcji. Jak nie trudno się domyślić - w rzeczywistości promocja nie istnieje, a sama wiadomość jest mało wyrafinowaną próbą oszustwa. W przypadku poniższego SMS-a można to było łatwo stwierdzić. Wiadomość zawiera liczne błędy, łącznie z literówką w nazwie banku, co zawsze powinno zwrócić naszą uwagę.

Fałszywa wiadomość o promocji dla klientów banku Santander
Fałszywa wiadomość o promocji dla klientów banku Santander© dobreprogramy | Arkadiusz Stando

Tego rodzaju wiadomości mogą w przyszłości otrzymać także klienci innych banków, dlatego lepiej zawczasu zapisać sobie w pamięci, że jest to popularny schemat oszustwa. Pod spreparowanymi linkami, zamiast faktycznej strony Santandera, kryją się najczęściej fałszywe formularze, zachęcające do podania danych logowania do bankowości elektronicznej. Dzięki nim przestępcy zbierają komplet danych od danej osoby, a z jego pomocą są w stanie nie tylko przejąć dostęp do konta i wykraść z niego wszystkie pieniądze.

Podając dane takie nazwisko panieńskie matki, numer dowodu osobistego czy PESEL, ryzykujemy także dalszymi konsekwencjami. Mając te informacje (wraz z zebranymi wcześniej danymi na nasz temat, pozyskanymi z sieci), przestępcy często zaciągają pożyczki i biorą kredyty na konkretną osobę, oczywiście bez najmniejszego zamiaru ich spłacenia. Ten obowiązek, w całości, spada na nieświadomą niczego ofiarę, która podała swoje dane na spreparowanej stronie, licząc na nagrodę z banku.

Aby uniknąć tego rodzaju problemów, należy koniecznie unikać klikania w jakiekolwiek podejrzane linki i weryfikować SMS-y otrzymane z banku, a te podejrzane - usuwać. Same banki coraz częściej informują o wszystkich zmianach i nowościach za pomocą aplikacji i wiadomości push, aby klienci mieli pewność, że dana promocja faktycznie ma miejsce.

Jeżeli mamy więc jakiekolwiek wątpliwości, najlepiej będzie samodzielnie sprawdzić obecnie trwające promocje na stronie głównej banku. Dobrym rozwiązaniem jest także kontakt z naszym doradcą klienta, który odpowie na wszelkie pytania i który na pewno doceni zgłoszenie mu próby oszustwa.

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
oszustwospoofingsantander
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)