SMS z numeru 725715893. Najlepiej od razu wpisz go na czarną listę
Sezon promocji w sklepach jeszcze na dobre się nie rozpoczął, a oszuści już wykazują wzmożoną aktywność. Jeden z naszych czytelników wysłał do nas zgłoszenie dotyczące próby oszustwa na wstrzymaną paczkę. Mimo że sam czekał na zamówienie, nie dał się nabrać na wiadomość wysłaną przez przestępców.
14.11.2022 10:06
Dobrze znane oszustwo na wstrzymaną paczkę znów dręczy Polaków. Niewątpliwie ma to związek ze zbliżającym się okresem wyprzedaży w sklepach. Pewien z naszych czytelników, który niedawno złożył zamówienie w jednym z serwisów internetowych, dostał dzisiejszej nocy SMS z informacją o wstrzymaniu paczki.
"Twoja paczka zostala wstrzymana z tytulu niedoplaty. 2.50 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulowac naleznosc: https://tinyurl[.]com/2p9hbb98" – brzmiała treść SMS-a. Dźwięk wiadomości wybudził naszego czytelnika o godz. 3:45, jednak to nie uśpiło jego czujności. Początkowo ją zignorował, jednak rano przypomniał sobie, że rzeczywiście czeka na przesyłkę.
Rano wrócił do fałszywej wiadomości i pierwsze co przykuło jego uwagę to brak polskich znaków. Sama godzina, o której został wysłany SMS, również wzbudziła podejrzenia czytelnika – podobnie zresztą jak adres URL załączony w wiadomości. Chwilę później skontaktował się z przewoźnikiem, który stwierdził, że zamówienie jest opłacone i powinno trafić do niego w najbliższych dniach.
Gdyby jednak nasz czytelnik od razu zareagował na fałszywą wiadomość – będąc jeszcze rozkojarzonym po przebudzeniu w środku nocy – mogłoby to skończyć się utratą poufnych informacji takich jak hasła czy dane karty płatniczej. Wspomniane oszustwa to oczywisty phishing, czyli próba wyłudzenia danych poprzez podszywanie się pod różne firmy czy instytucje. Jak zwykle w podobnych przypadkach polecamy od razu wpisać numer oszustów na czarną listę.
Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl