Sposób na sprawy urzędowe. Co trzeci Polak wykorzystuje internet
Coraz więcej Polaków korzysta z internetu do załatwiania spraw urzędowych. Statystyki pokazują, że jeden na trzech obywateli wybiera tę formę komunikacji z administracją publiczną. Wśród osób posiadających wyższe wykształcenie, liczba ta jest jeszcze większa i przekracza połowę.
27.09.2023 | aktual.: 03.10.2023 09:25
Trend ten jest zdecydowanie zauważalny i z pewnością będzie się utrzymywał, a nawet wzrastał, wraz z dorastaniem kolejnych pokoleń, które od najmłodszych lat korzystają z technologii. Widząc tę tendencję, przedstawiciele sektora publicznego coraz częściej decydują się na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań IT.
Aplikacje administracji publicznej, które są przyjazne dla użytkownika i ułatwiają komunikację na linii obywatel – instytucje, stają się kluczowym elementem cyfrowej transformacji sektora. Aby jednak spełniać swoją rolę, muszą działać stabilnie i być szybko dostosowywane do zmieniających się potrzeb użytkowników.
Zobacz także
W Polsce, niemal wszyscy użytkownicy Internetu (99 proc.) korzystają z sieci Wi-Fi, za pomocą smartfonów, tabletów czy laptopów. Są oni przyzwyczajeni do aplikacji mobilnych, które są intuicyjne i dostosowane do możliwości dotykowych ekranów. Statystyki pokazują, że 8 na 10 internautów korzysta z usług bankowych online. Użytkownicy oczekują, że łatwość obsługi, znana ze sklepów internetowych czy platform streamingowych, będzie dostępna również w serwisach rządowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aplikacje dla obywateli mogą nie tylko znacznie usprawnić dostęp do usług publicznych i zwiększyć efektywność administracji, ale też poprawić interakcję między obywatelami a instytucjami publicznymi. Przykładem może być aplikacja mObywatel, która cieszy się ogromną popularnością - liczba pobrań już dawno przekroczyła 10 mln. Pokazuje to, że Polacy oczekują od administracji nadążania za trendami społecznymi i zmianami.
Wyzwania dla świata IT
Podstawowym wyzwaniem, jakie staje przed twórcami aplikacji dla sektora publicznego, jest ich skalowalność. Muszą one być dostępne dla wszystkich obywateli czy danego regionu, a więc dostosowane do dużej liczby użytkowników. Załatwianie spraw urzędowych, takich jak rozliczanie PIT-ów czy składanie podań o zasiłki często jest sezonowe, więc wskazane jest, żeby serwisy rządowe były na to przygotowane. Dlatego coraz częściej sektor publiczny decyduje się na korzystanie z rozwiązań chmurowych.
Zobacz także
Centralny Ośrodek Informatyki organizuje w dniach 21-22 października hackathon mHack podczas którego studenci będą mieli za zadanie opracowanie innowacyjnego pomysłu na nową funkcję w aplikacji mObywatel 2.0. Modyfikacje funkcji aplikacji w odpowiedzi na opinie użytkowników to dzisiaj standard w sektorze e-commerce czy bankowości elektronicznej. Dlatego ważne by również serwisy administracji były w stanie szybko wprowadzać zmiany funkcjonalności.
W Polsce cyfryzacja sektora publicznego jest powyżej średniej dla regiony Europy Środkowo-Wschodniej. Aplikacje przyjazne dla obywatela są kluczowym elementem procesu digitalizacji administracji. Rosnąca popularność załatwiania spraw urzędowych przez Internet wymaga wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT.