Spotify z cotygodniową spersonalizowaną playlistą. Sprawdź Discover Weekly już dziś
Jedną z bardziej przydatnych funkcji, jaką oferuje serwis Last.fm oraz w zasadzie wszystkie usługi muzyczne, jest możliwość proponowania użytkownikom na podstawie ich dotychczasowych odsłuchań, utworów, które mogą się im spodobać. Swoją usługę w tym kierunku rozwinęło właśnie Spotify – korzystający z tego serwisu będą regularnie otrzymywać specjalnie przygotowaną playlistę.
Dotychczas część serwisu, która umożliwiała odkrywanie nowej muzyki była przeniesiona na oddzielną podstronę serwisu. Tamże można było się zapoznać z propozycjami wygenerowanymi na podstawie ogólnych gustów słuchacza, jak i na podstawie jego zainteresowania konkretnymi twórcami. Ponadto na początku tego roku użytkownicy otrzymali od serwisu specjalnie przygotowaną playlistę, która zawierała utwory wytypowane na podstawie odsłuchań z całego 2014 roku.
Wkrótce użytkownicy Spotify ujrzą na liście obserwowanych przez siebie playlist nową pozycję zatytułowaną Discover Weekly. Zawiera one utwory bardziej niszowych wykonawców, które mogą przypaść konkretnemu użytkownikowi do gustu. Algorytm będzie typował je na podstawie podobieństw pomiędzy konkretnymi użytkownikami zakładając, że jeśli dwie osoby często słuchają tego samego zespołu, to inny zespół słuchany przez jednego z nich spodoba się drugiemu.
Aktualnie spersonalizowana playlista jest w fazie wewnętrznych testów, nie jest zatem domyślnie widoczna w usłudze. Wystarczy jednak wyszukać ją w Google, aby rozpocząć śledzenie ręcznie. Nie ma oczywiście żadnej gwarancji, że na aktualnym stadium rozwoju typy będą skuteczne. Użytkownicy chcący przetestować nową funkcję już teraz mogą to zrobić rozpoczynając obserwowanie playlisty Discover Weekly.
Trudno oczywiście uznać ją za szczególną innowację, która da Spotify jakąkolwiek przewagę w wyścigu strimingów. Niemniej trzeba docenić słuszność decyzji o automatycznym aktualizowaniu się playlisty co tydzień, a konkretniej w poniedziałkowy poranek. Dotychczas podstrona „Odkrywaj” w serwisie była aktualizowana w bliżej nieokreślonych interwałach, a cotygodniowa regularność może rzeczywiście zainteresować internautów. Zwłaszcza, że w odróżnieniu od wspomnianej podstrony, nie otrzymują oni propozycji kompletnych albumów, co wymaga od nich „wysiłku” w wyborze, a konkretne utwory. Taki model może sprawić, że użytkownicy potraktują nową, złożoną z trzydziestu utworów, playlistę jako cotygodniowy prezent od Spotify.
Algorytm odpowiedzialny za typowanie utworów będzie także uwzględniał skuteczność swoich propozycji. Konkretna data udostępnienia Disover Weekly użytkownikom nie jest jeszcze znana, niemniej przedstawiciele Spotify twierdzą, że w zależności od częstotliwości korzystania z usługi potrzeba od kilku tygodni do miesiąca, aby wygenerowanie playlisty było możliwe.