Komunikat mBanku. Zasady ważne zwłaszcza w grudniu

mBank opublikował szereg zasad, których przestrzeganie powinno wejść w krew wszystkim klientom - zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Jest to bowiem ulubiony moment dla oszustów, którzy starają się wykorzystać każdą okazję, by podjąć próbę ataku phishingowego i ukraść pieniądze z konta.

mBank apeluje do klientów
mBank apeluje do klientów
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
Oskar Ziomek

mBank ostrzega klientów przed zagrożeniami w sieci, co jest szczególnie ważne w ostatnich dniach przed świętami, gdy łatwo można trafić na nadzwyczajne promocje czy sugestie łatwego zysku na inwestycjach. Konieczne jest wówczas chłodne analizowanie sprawy i panowanie nad emocjami, by nie dać się nabrać na ofertę, która jest piękna tylko z pozoru, a w praktyce to tylko wstęp do wyłudzenia pieniędzy.

Oszuści wykorzystują różne schematy, ale można wyróżnić przynajmniej kilka typowych elementów charakteryzujących phishing zwłaszcza przed świętami. Na porządku dziennym jest podszywanie się pod doradców inwestycyjnych, policjantów, pracowników banków, ale także rodzinę czy znajomych - tu zwykle jako wstęp do oszustwa "na Blika".

mBank zwraca uwagę, że atakujący nie tylko bezpośrednio zwracają się do swoich potencjalnych ofiar (na przykład telefonicznie), ale tworzą także fałszywe strony, spreparowane posty w mediach społecznościowych czy sugerują możliwość łatwego zysku na jakiejś inwestycji, do czego ma być niezbędne zainstalowanie dodatkowej aplikacji. Często wykorzystywany jest także wątek rzekomo zagrożonych pieniędzy na koncie, których przelanie na obce konto ma być receptą na atak hakerski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Te i inne schematy to próby wyłudzenia danych lub wprost pieniędzy z konta nieświadomej ofiary. We wszystkich takich przypadkach najlepiej jest zachować zimną krew i stosować podstawowe zasady bezpieczeństwa. mBank radzi:

  • Bądź ostrożny, gdy obiecywane są duże zyski w krótkim czasie przy niskim ryzyku - tego rodzaju oferty są najpewniej fałszywe.
  • Nie podawaj danych logowania, kart płatniczych ani osobowych, nawet jeśli ktoś żąda ich w teoretycznie uzasadnionym przypadku.
  • Unikaj instalowania aplikacji zdalnego dostępu na prośbę kogokolwiek.
  • Nie potwierdzaj operacji telefonicznych, gdy ktoś o to cię prosi.
  • Po otrzymaniu przelewu od nieznajomego, nie przesyłaj pieniędzy dalej, zwłaszcza jeśli jesteś o to proszony i zgłoś to policji.
  • Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności rozmówcy, zakończ rozmowę.
  • W przypadku rozmowy z pracownikiem mBanku - sprawdź jego tożsamość przez aplikację mobilną (rozmówca wyśle ci powiadomienie).

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)