Straciła 200 tys. zł. Seniorka uwierzyła oszustom

Cyberprzestępcy zaatakowali 71-latkę w tegoroczne Mikołajki. 6 grudnia 2024 r. kobieta odebrała połączenie telefoniczne, które kosztowało ją 200 tys. zł. Myślała, że rozmawia z pracownikiem banku.

załamana seniorka
załamana seniorka
Źródło zdjęć: © Getty Images

10.12.2024 14:19

Sprawdzone metody działania cyberprzestępców ciągle pozostają skuteczne. Przekonała się o tym 71-letnia mieszkanka Głogowa na Dolnym Śląsku. 6 grudnia 2024 r. odebrała telefon od człowieka, który podawał się za pracownika Santander Banku Polskiego. Nie zorientowała się, że rozmawia z oszustem.

- Sprawca, posługując się językiem polskim z akcentem zagranicznym, podał się za pracownika Banku Santander. Podstępem poinformował o rzekomej próbie uzyskania kredytu na koncie 71-letniej mieszkanki Głogowa. Później poinformował ofiarę o zagrożeniu jej konta i wyłudził wykonanie przelewu przez pokrzywdzoną do innego banku na kwotę 200 tys. złotych – informuje sierżant Agnieszka Kotwas, zastępca oficer prasowego KP Policji w Głogowie cytowana przez redakcję serwisu myglogow.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informuje sierż. Kotwas, to kolejne ostrzeżenie ze strony lokalnej policji skierowane do mieszkańców. Cyberprzestępcy starają się takimi działaniami wyłudzać dane wrażliwe lub nakłaniać do wykonania przelewu określonej kwoty na dany rachunek bankowy. Pieniądze tracimy w takiej sytuacji bezpowrotnie.

Aby uchronić się przed tego rodzaju działaniami internetowych oszustów, trzeba ograniczyć swoje zaufanie do osób, z którymi rozmawiamy. Pracownicy banków, doradcy finansowi, policjanci czy prokuratorzy nie będą prosić nas o pobieranie specjalnych aplikacji ani o wykonywanie przelewów na potrzeby zabezpieczenia pieniędzy. Nigdy nie powinniśmy podawać też kodów weryfikujących czy kodów BLIK.

Zawsze powinniśmy weryfikować tożsamość dzwoniącego. Jeśli nie będzie takiej możliwości, rozłączmy się i zadzwońmy na infolinię instytucji, która się z nami kontaktowała – bez znaczenia, czy dzwoni rzekomy pracownik banku, policjant czy doradca finansowy.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)