TikTok testuje poziome filmy. Chce być konkurencją YouTube'a
Z TikToka korzysta ponad miliard użytkowników miesięcznie, a część z nich bierze udział w testach nowego trybu. TikTok sprawdza, jak sprawdziłyby się poziome filmy. Nie trzeba dogłębnej analizy, by założyć, że docelowo chodzi o stworzenie konkurencji dla YouTube'a.
Tak jak YouTube stosunkowo niedawno uruchomił na stałe swoje filmy Shorts, gdzie królują materiały nagrywane w pionie, tak TikTok testuje dziś możliwość wyświetlania tych "klasycznych" - poziomych. Na trwające testy w tym miesiącu zwrócił uwagę serwis Tech Crunch. Na tym etapie trudno powiedzieć, czy pomysł się przyjmie. Chociaż oglądanie poziomych filmów wydaje się bardziej naturalne, pionowe zdążyły się upowszechnić w social mediach, a TikTok bez wątpienia kojarzy się tylko z nimi.
Trudno nie odnieść wrażenia, że rozpoczęte eksperymenty z filmami w poziomej orientacji na TikToku to odpowiedź na zmiany, jakie w ostatnim czasie zaszły na YouTubie. Włączone najpierw testowo filmy Shorts w ubiegłym roku oficjalnie zostały uruchomione także w Polsce i od tamtego czasu dynamicznie się rozwijają.
YouTube udostępnił także twórcom nowe narzędzia, które pozwalają szybko tworzyć nowe filmy Shorts (jako wycinki z już opublikowanych wideo), a niedawno ogłoszono kluczową zmianę - możliwość zarabiania na szortach na podobnych zasadach, jak w przypadku "normalnych" filmów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wychodzi więc na to, że TikTok poczuł się zagrożony i potrzebuje argumentów, by zachować na swojej platformie użytkowników. Ze statystyk dotyczących ubiegłego roku udostępnionych przez serwis statista wynika, że z TikToka korzystają głównie osoby młode. W Polsce w 2021 roku ponad 30 proc. odbiorców stanowiła grupa w wieku 13-17 lat. Osoby w wieku 25 lat i starsze stanowią łącznie 26 proc. użytkowników TikToka.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl