To nas stresuje. Polacy w obliczu technologii w pracy

Jeden na czterech Polaków odczuwa stres związany z wykorzystywaniem nowych technologii w ramach obowiązków zawodowych. Z najnowszego raportu wynika, że kwestia ta mocno na nas oddziałuje, ale można jej też łatwo zaradzić.

Praca zdalna może stresować
Praca zdalna może stresować
Źródło zdjęć: © Getty Images | Romy Arroyo Fernandez, NurPhoto

Według "Raportu o dobrym samopoczuciu. Praca w domu '22" 25 proc. Polaków odczuwa technostres, czyli stres związany z korzystaniem z nowych technologii w ramach obowiązków zawodowych. Jak czytamy w serwisie bankier.pl, jest to najwyższy wynik wśród wszystkich krajów europejskich.

Polacy narzekają na to, że w związku z pracą zdalną, mają utrudniony kontakt ze współpracownikami. Niewłaściwa higiena pracy doprowadza też do sytuacji, w której zacierają się granice między życiem prywatnym a zawodowym. Stresorem dla wielu osób jest poczucie konieczności bycia dyspozycyjnym dla pracodawcy przez cały dzień.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ponad 40 proc. Polaków chciałoby wyraźnie oddzielać pracę od życia prywatnego, dlatego tak wiele, bo aż 34 proc. z nas narzeka na zacieranie się tych granic. O ile w tej kwestii trudno znaleźć łatwe rozwiązanie - wymaga ono zmiany nastawienia zarówno pracowników, jak i pracodawców, o ile z samym napięciem związanym ze stałą interakcją z nowymi technologiami można radzić sobie w dość prosty sposób.

Przede wszystkim należy dążyć do redukcji liczby aplikacji i urządzeń, z których korzystamy podczas wykonywania pracy. Na efektywność pracowników coraz gorzej wpływa duża liczba wykorzystywanych programów i komunikatorów. Największy problem mają z tym ci pracownicy, którzy pracują bezpośrednio z klientami, którzy to wykorzystują różne aplikacje.

Z raportu wynika, że problem jest poważny i jeśli pracodawcy nie wezmą pod uwagę sygnałów płynących ze strony pracowników, będą musieli niebawem szukać dla nich zastępstwa. Aktualnie 19 proc. pracowników złożyło wypowiedzenie ze względu na wymaganie ciągłej dyspozycyjności, a prawie 22 proc. Polaków zrezygnowało z dotychczasowego zatrudnienia z powodu przeciążenia oprogramowaniem (średnia europejska to 15,8 proc.). 11 proc. Polaków zrezygnowało z pracy z powodu problemów technicznych ze sprzętem.

- Jedni wolą zmienić stanowisko pracy, inni stawiają na zmianę swojego podejścia do pracy – twierdzi Gernot Hofstetter, dyrektor zarządzający NFON GmbH.

- W zwalczaniu technostresu paradoksalnie ogromną rolę odgrywają przede wszystkim technologie, które mogą znacząco ułatwić pracę i poprawić jakość życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Mogą przyspieszyć wiele procesów i poprawić efektywność. W Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej, kluczem do zminimalizowania technostresu jest integracja komunikacji w jednym miejscu dzięki odpowiednim narzędziom, tak, aby maksymalnie ograniczyć liczbę bodźców w pracy - dodaje.

Jak czytamy w serwisie bankier.pl, blisko 16 proc. Polaków chciałoby częściej korzystać z aplikacji pomocniczych. Mają one na celu usprawnianie komunikacji, obiegu dokumentów czy tłumaczeń, ale także poprawiać zdrowie psychiczne lub fizyczne pracowników.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)