To oni dostaną podwyżki. Technologie zmieniają rynek pracy
W ostatnich latach cyfryzacja silnie dotknęła rynku pracy. Pracodawcy zwracają coraz większą uwagę na kompetencje cyfrowe pracowników. W najbliższej przyszłości do pracy możemy potrzebować dodatkowych kompetencji - umiejętności cyfrowych.
09.08.2022 11:17
Cyfryzacja pracy postępowała od dłuższego czasu, lecz ze względu na pandemię koronawirusa jako społeczeństwo zostaliśmy zmuszeni do wykonania ogromnego kroku w kierunku przeniesienia pracy do sieci. Okazuje się, że odcisnęło to spore piętno na rynku pracy, który będzie od pracowników wymagać kompetencji cyfrowych.
Dziennikarze serwisu bankier.pl, powołując się na raport "Niedobór talentów" przygotowany przez Manpower Group, wskazują, że firmy zwracają obecnie uwagę nie tylko na konkretne umiejętności twarde i miękkie, ale także na kompetencje cyfrowe, które pozwalają na odnalezienie się we współczesnym, internetowym świecie.
Zeszłoroczny raport przygotowany przez Grupę Pracuj wskazuje, że 67 proc. Polaków ocenia swoją biegłość w korzystaniu z technologii w pracy pozytywnie. Ok. 70 proc. z nas uważa, że wpływ technologii na rynek pracy w ostatnich latach był pozytywny.
Według 65 proc. Polaków kompetencje cyfrowe będą odgrywać istotną rolę na rynku pracy, a według 60 proc. badanych, osobom, które wykażą się takimi umiejętnościami, będzie łatwiej o awans i podwyżki.
Pracownicy są świadomi swoich braków i konieczności stałego doskonalenia umiejętności. 44 proc. badanych stwierdziło, że w przyszłości niski poziom kompetencji cyfrowych może być przeszkodą w szukaniu nowej pracy. 73 proc. pracowników uważa, że pracodawcy powinni wspierać pracowników w nabywaniu cyfrowych kompetencji.
Praca zdalna - ciemne i jasne strony
Cyfryzacja pracy idzie w parze z hybrydowym lub zdalnym modelem pracy. Według Manpower Group, około 1/3 firm w Polsce planuje łączyć pracę zdalną ze stacjonarną. Blisko połowa badanych pracowników uważa, że właśnie kończy się era sztywnych ośmiu godzin pracy dziennie.
Jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie bankier.pl, nie sposób jednoznacznie stwierdzić, jak praca zdalna wpływa na efektywność pracowników. Według niektórych badań można odnotować jej wzrost, według innych - spadek.
Wadami pracy zdalnej jest obniżenie efektywności komunikacji czy utrata więzi ze współpracownikami. Z drugiej strony, taki model zatrudnienia pozwala pracownikom spojrzeć na pracę z dystansem i uczy ich elastyczności. Małgorzata Ohme, psycholog, podkreśla, że najważniejsza jest kwestia wyboru. W zależności od charakteru pracy i preferencji pracownika lepsza może być praca z domu lub z biura.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl