Urząd Ochrony Danych Osobowych podsumowuje pół roku z RODO
25 listopada minie pół roku, odkąd wprowadzono ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, czyli RODO. Z tej okazji Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO), jako podmiot odpowiedzialny, postanowił podsumować dotychczasowe spostrzeżenia.
23.11.2018 21:45
Jak czytamy w liście otwartym prezes UODO, pani dr Edyty Bielak-Jomaa, RODO bardzo korzystnie wpłynęło na nasze życie codzienne i sposób, w jaki firmy podchodzą do administracji danymi. Urząd zauważa, że w obawie przed karami przedsiębiorcy zaczęli wręcz do przesady dbać o bezpieczeństwo. Choć w pierwszym momencie doprowadziło to do małego zamieszania, ostatecznie RODO okazało się motorem napędowym dla wzrostu standardów ochrony danych.
– Wiele podmiotów dzięki RODO uświadomiło sobie, że o dane osobowe swoich klientów warto zadbać tak, jak o własne. (...) Niezaprzeczalna jest także zmiana postaw i zachowań osób indywidualnych. Polacy są coraz bardziej świadomi i głodni wiedzy na temat ochrony danych osobowych. (...) Żądają zaprzestania przetwarzania danych w celach marketingowych – pisze prezes.
Wymieniono przy tym pozytywne – zdaniem UODO – skutki rozporządzenia:
- wzrost znaczenia kwestii ochrony danych osobowych i prywatności,
- przeanalizowanie i uporządkowanie przez firmy i instytucje procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych – m.in. zweryfikowanie baz danych, usunięcie danych zbędnych i nieaktualnych, przeszkolenie personelu,
- szybsze reagowanie na składane żądania i wnioski,
- przeformułowanie klauzul informacyjnych, ich uproszczenie i częstsze stosowanie zrozumiałego dla odbiorców języka,
- informowanie osób o naruszeniu ochrony ich danych osobowych, dzięki czemu mogą one szybko podjąć skuteczne działania chroniące ich przed negatywnymi skutkami naruszenia,
- powoływanie inspektorów ochrony danych (IOD) – fachowców w zakresie ochrony danych – nawet przez firmy, które nie są do tego zobowiązane, co powoduje, że działania związane z przetwarzaniem danych osobowych są nadzorowane przez specjalistę, przez co zwiększa się poziom ochrony danych, a klienci zyskują punkt kontaktowy i pomoc w rozwiązaniu problemów dotyczących wykorzystywania ich danych osobowych przez konkretny podmiot,
- zmiana praktyk stosowanych przez globalnych graczy, którzy określone w RODO standardy zaczynają uwzględniać w swoich działaniach.
Urząd jednak jasno zaznacza, że wszystkich czeka jeszcze bardzo wiele pracy, na drodze do wyrobienia optymalnych procedur i rozwiązań. W wydanej opinii, wciąż należy pogłębiać wiedzę o przepisach, w zwiększonym stopniu korzystając z ich elastyczności, a także udoskonalać ocenę ryzyka i, wreszcie, zatroszczyć się lepiej o ochronę dzieci. Podobno jednym ze stałych problemów jest niska świadomość ujemnych stron informatyzacji.
Na podstawie napływających skarg i pytań, przygotowano dwa poradniki mające usprawnić dalsze korzystanie z RODO, dla administratorów oraz osób indywidualnych.