Usługa e‑mail już Operze niepotrzebna? Po trzech latach FastMail.fm znów niezależny
W 2010 roku Opera Software kupiła firmę Messaging Engine, dostawcęcałkiem dobrej usługi pocztowej FastMail.FM. Z czasem norweskiwłaściciel podjął decyzję o usunięciu z oferty darmowych kontpocztowych. FastMail miał zostać usługą premium dla klientówbiznesowych i wymagających użytkowników indywidualnych, zaś tym,którzy nie chcieli płacić, pozostawała usługa My Opera Mail, znaczniejednak uboższa pod względem możliwości, niż darmowe konta FastMaila.Być może jednak darmowe konta wrócą – byli pracownicy MessagingEngine zdołali wykupić od Opery pocztowy interes, dzięki czemuFastMail znów stał się niezależnym przedsięwzięciem.Użytkownicy poczty na FastMail.FM nie powinni zauważyć na razieżadnych zmian: cennik, zakres funkcjonalności, poziom niezawodności,wszystko to pozostaje na dotychczasowym poziomie. Rob Mueller zFastMaila zapowiadajednak na przyszły rok wielkie zmiany: ulepszony interfejs mobilny,wsparcie dla protokołów CartDAV i CalDav, by ułatwić synchronizacjękontaktów i kalendarzy między różnymi urządzeniami, większą wydajnośćbackendu i szybszą wyszukiwarkę. Wkrótce usługa otrzyma zaś nową,bardziej przejrzystą politykę prywatności.[img=opera]Jednak trzy lata to w Internecienaprawdę dużo czasu, i trudno powiedzieć, jak usługa, w którejskrzynka 10 GB (z możliwością wykorzystania własnej domeny) kosztuje40 dolarów rocznie, poradzi sobie wśród tych wszystkich darmowychofert. Oczywiście FastMail ma swoje zalety – wysoki poziomochrony prywatności, brak reklam, możliwość wykorzystania sprzętowychkluczy YubiKey do logowania czy możliwość edytowania adresuwysyłającego – ale dziś podobnemożliwości zapewnia wielu konkurentów, nierzadko tańszych, albowręcz darmowych.Sama Opera nie wyjaśniła,dlaczego pozbyła się FastMaila – wiadomo jedynie, że obecnieusługa e-mail nie mieści się w długofalowej wizji Opery.Rozstanie odbyć się miało za porozumieniem stron, które uznały, żeFastMaila czeka lepsza przyszłość, jeśli stanie się niezależną firmą.Warto jednak przypomnieć, że w 2010 roku Rolf Assev, dyrektorstrategii Opery, deklarował, że posiadanie najwyższej klasyusługi komunikacyjnej, w połączeniu z bogatym, przyciągającymdoświadczeniem WWW jest sprawą kluczową,zaś łącząc siły, Opera i FastMail.fm będą mogły zaoferowaćusługę taką na każdym urządzeniu.Czyżby więc e-mail naurządzeniach mobilnych był już passé?