Użytkownicy platform VOD zagrożeni. Cyberprzestępcy wykorzystują je do ataków
Rozwój platform streamingowych i mnożące się seriale sprawiły, że zaczęli interesować się nimi cyberprzestępcy. Oczywiście nie chcą oni kraść i oglądać najnowszych hitów, ale wykorzystywać serwisy do ataku na ich użytkowników.
Wraz z rosnącą popularnością treści dostępnych na żądanie i serwisów streamingowych, cyberprzestępcy dostosowują się do rosnącego popytu na alternatywne źródła rozrywki. Teraz dostrzegli szansę w wykorzystaniu pragnienia użytkowników, chcących obejrzeć swoje ulubione seriale.
Kaspersky przygotował raport obejmujący pięć najpopularniejszych platform streamingowych: Netflix, Disney+, Apple TV+, Amazon Prime Video oraz Hulu. Eksperci z przeanalizowali najnowsze trendy oraz kluczowe zdarzenia w zakresie zagrożeń związanych z rozrywką w szczytowych fazach pandemii. Łącznie produkty firmy wykryły 93 095 prób zainfekowania 18 938 unikatowych użytkowników przy użyciu 8 650 różnych plików w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.
"Porównanie danych z roku 2021 ze wskaźnikami z 2020 roku pokazuje, że pobieranie szkodliwych plików podszywających się pod seriale telewizyjne stało się o wiele mniej powszechne, nie chroni to jednak użytkowników przed innymi zagrożeniami takimi jak streamingowe oszustwa phishingowe, poprzez które cyberprzestępcy mogą kraść ich dane uwierzytelniające oraz pieniądze, a także infekować urządzenia" – powiedział Anon Iwanow, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w firmie Kaspersky.
Netflix ze względu na swoją popularność był najczęściej wykorzystywany jako przynęta przez cyberprzestępców. W rzeczywistości 89,93% użytkowników będących celem ataków trafiło na szkodliwe lub niechciane oprogramowanie, szukając zawartości dostępnych na Netfliksie oraz związanych z tą platformą.
W przypadku seriali najczęściej wykorzystywane do rozprzestrzeniania szkodliwej aktywności były, ze względu na swoją popularność, takie tytuły jak: The Mandalorian (28,72%) oraz Dom z papieru (28,41%). W pierwszej dziesiątce seriali regularnie wykorzystywanych jako przynęta znalazły się również takie produkcje jak Rick and Morty (9,69%), Peaky Blinders (9,25%), Westworld (7,17%), Sex Education (2,82%), Zadzwoń do Saula (2,47%), Ozark (2,01%), The Boys (1,64%) oraz Euforia (1,58%).