V-Ray Standalone to wysokiej jakości renderer, czyli program przeznaczony do analizy oświetlenia i renderowania trójwymiarowych scen, przygotowanych w innych programach. Ta wersja silnika nie integruje się z żadnym konkretnym programem i można ją uruchomić na maszynie przeznaczonej do renderowania, także zdalnie i z poziomu skryptów, dzięki obsłudze z linii poleceń.
V-Ray renderuje obrazy korzystając ze śledzenia promieni, a także symulowanych właściwości fizycznych światła, otoczenia i materiałów. V-Ray gwarantuje realistyczny wygląd odbić, rozbłysków, załamania światła i tym podobnych zjawisk.
V-Ray został wyposażony różne typy kamer, w tym w ortograficzne, stereoskopowe i sferyczne, dzięki którym można renderować animacje VR. By przyspieszyć renderowanie scen z wieloma światłami, V-Ray pozwala skorzystać z modelu probabilistycznego. Podczas renderowania scen krajobrazowych V-Ray pozwala kontrolować wiele parametrów środowiska, w tym mgłę i smog. Opcja Max Ray Intensity pozwala kontrolować bardzo jasne źródła światła i zapobiega pojawianiu się artefaktów, wynikających z obecności pomniejszych promieni, przy zachowaniu dynamiki. Nie zabrakło SSS (Subsurface Scattering), renderowanego z użyciem śledzenia promieni.
V-Ray można pobrać po rejestracji na forum. Dostępne są także starsze wersje renderera, w tym 2.4 z 2014 roku dla systemów 32-bitowych.
Wersja demonstracyjna renderera umieszcza na obrazach znak wodny, może interpretować maksymalnie 5 źródeł światła w scenie, renderuje obrazy tylko w rozdzielczości 600×450 pikseli i pozwala uruchomić tylko jeden proces DR.