Warszawa tworzy lepsze Street View. Rozpoczęły się zdjęcia i skany ulic w 3D

Stolica będzie miała własny i trójwymiarowy obraz wszystkich dróg w mieście - wszystko za sprawą projektu ZDM View. Za pomocą zdjęć i skanów powstanie szczegółowa ortofotomapa, dzięki której m.in. odczytamy tekst z odległości 15 metrów. W Europie tego jeszcze nie mają.

Warszawa tworzy ortofotomapę - trójwymiarowy model dróg
Warszawa tworzy ortofotomapę - trójwymiarowy model dróg
Źródło zdjęć: © Zarząd Dróg Miejskich Warszawa
Amanda Grzmiel

Po ulicach Warszawy jeździ specjalny samochód, który fotografuje i skanuje drogi w 3D z dużą dokładnością - informuje Zarząd Dróg Miejskich Warszawy. Na stołeczne drogi wyjechało auto wyposażone w kamery i skaner na dachu - można było je spotkać już w ostatni weekend, 8 lutego. W najbliższych tygodniach w planach są dalsze działania - do sfotografowania i zeskanowania jest 800 km warszawskich ulic i przyległego do nich terenu, do 21 metrów od krawędzi jezdni. Pojazdu uzbrojonego w kamery można spodziewać się raczej przy możliwie małym natężeniu ruchu oraz dobrej pogodzie.

Powstanie szczegółowa ortofotomapa Warszawy

  • Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?
  • Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?
  • Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?
  • Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?
[1/4] Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?Źródło zdjęć: © Zarząd Dróg Miejskich Warszawy

Za pomocą tych zdjęć i skanów stworzą ortofotomapę i trójwymiarowy model drogi – własny i zdecydowanie bardziej precyzyjny odpowiednik Street View - jak zapowiada ZDM. Dodaje też, że to pionierskie rozwiązanie nie tylko w Polsce, ale prawdopodobnie również w Europie. Trójwymiarowa mapa dróg stolicy znacznie przyspieszy i wesprze: prace inwentaryzacji dróg, projektowania i planowania przebudowy poszczególnych odcinków, wykrywania uszkodzeń, ale też walkę z szyldozą i nielegalnymi reklamami. Warszawscy drogowcy będą mogli przeprowadzać precyzyjne pomiary i identyfikować obiekty w pasie drogowym bez wychodzenia zza biurka.

Google Street View a ZDM View - czym będą się różnić?

Co będzie miała nowa trójwymiarowa mapa czego nie ma popularne Google Street View? Narzędzie od Google umożliwia użytkownikom eksplorowanie terenów z poziomu ulicy przy pomocy urządzeń takich jak smartfony czy komputery. Dzięki temu narzędziu, dostępnemu bez opłat, można wirtualnie przenieść się do dowolnego miejsca na Ziemi, w tym Warszawy. Jednakże, jak informuje ZDM, mimo swojej funkcjonalności, nie nadaje się ono do bardziej zaawansowanych zastosowań.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Podstawowym ograniczeniem Google Street View jest to, że oferuje jedynie zdjęcia sferyczne o standardowej jakości, które często są nieaktualne. Ponadto, odstępy między zdjęciami są zróżnicowane, co niekiedy utrudnia dokładne dopasowanie miejsc, które chcemy zobaczyć.

W ramach przygotowywanej ortofotomapy zdjęcia będą realizowane w wysokiej rozdzielczości, umożliwiającej odczytywanie tekstów z odległości 15 metrów. Zaplanowano fotografowanie 800 km dróg w określonym czasie, z dbałością o aktualność obrazów. Każda fotografia będzie poparta współrzędnymi geograficznymi z precyzją 10 cm, a kolejne ujęcia nie będą od siebie oddalone więcej niż 5 m.

Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?
Powstaje ortofotomapa Warszawy. Lepsza od Google Street View?© Zarząd Dróg Miejskich Warszawy

Oprócz fotografii przewiduje się zastosowanie skanowania trójwymiarowego, co pozwoli na stworzenie "chmur punktów" dokładnie odwzorowujących zarówno ulice, jak i pobliskie obiekty z dokładnością do 2 cm. Takie zaawansowane dane przestrzenne umożliwią dokładne analizy długości, wysokości czy głębokości elementów drogowych. Algorytmy automatycznie zidentyfikują interesujące nas obiekty, takie jak znaki drogowe, słupy czy reklamy.

Mobilne skanowanie wykrywa więcej niż tradycyjna inspekcja

Wszystkie rozpoznane obiekty będą podświetlane, a po kliknięciu użytkownik uzyska szczegółowe informacje na ich temat, co ułatwi kontrolę np. reklam umieszczonych bez wymaganych zezwoleń. Dzięki temu, projektowanie i inwentaryzacja staną się bardziej efektywne, pozwalając na szybką weryfikację infrastruktury drogowej. Mobilne skanowanie, które testowano podczas pilotaży przed przetargiem, daje możliwość identyfikacji uszkodzeń nawierzchni i nielegalnych reklam na drogach. W trakcie testów wykryto znacznie więcej problemów niż podczas tradycyjnych inspekcji.

Zakup ortofotomapy, przygotowanej przez konsorcjum składające się z warszawskiej spółki Smart Factor i holenderskiej firmy Cyclomedia, o wartości 1,2 mln zł, ma uprościć i przyspieszyć te procesy.

Na pierwsze zeskanowane dane 3D trzeba jeszcze poczekać

Wykonawca ma teraz zaprezentować dane z testowego "pierwszego kilometra" – na jego bazie ZDM dopracuje wspólnie ostatnie szczegóły przed rozszerzeniem skali zadania. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość - każdorazowe przetworzenie danych z przejazdu przez sztuczną inteligencję zajmuje, wraz z obróbką, około 3 tygodni.

Zarząd Dróg Warszawy apeluje w sytuacji, gdy zobaczymy ten specjalnie oznakowany samochód na drodze, by zachować możliwie duży odstęp.

Całość stanowi pakiet usług realizowanych przez Smart Factor, czyli polską firmę, która od zeszłego roku działa w ramach holenderskiej spółki Cyclomedia. Z różnych usług obu podmiotów korzystały już w przeszłości m.in. Luksemburg, Amsterdam, Stuttgard, Gdynia, Rzeszów, Częstochowa, Opole, Płock, Przemyśl, Olsztyn, Wałbrzych, Bielsko-Biała, Nysa, Nowa Sól, Ciechanów, Wyszków.

Amanda Grzmiel, dziennikarka Wirtualnej Polski

Programy

Zobacz więcej
internetoprogramowanietechmoto

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)