Dostałeś taką wiadomość na WhatsApp? Twórcy aplikacji ostrzegają

Whatsapp ruszył z kampanią "STOP.THINK.CALL", która ma zwiększyć świadomość dotyczącą coraz popularniejszych oszustw na SMS. Na razie inicjatywa obejmuje tylko Wielką Brytanię, ale niewykluczone, że w przyszłości zostanie zrealizowana również w innych państwach.

WhatsApp
WhatsApp
Źródło zdjęć: © Anadolu Agency via Getty Images | Anadolu Agency
Karolina Modzelewska

SMS-owe oszustwa, które cieszą się niesłabnącą popularnością, są poważnym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa. Jak wielokrotnie informowaliśmy, przestępcy wykazują się wyjątkową kreatywnością w wymyślaniu ich kolejnych wariantów. Bardzo często podszywają się pod znane i darzone zaufaniem instytucje lub firmy jak np. PGE, Pocztę Polską, OLX, In Post, czy nawet Ministerstwo Finansów. W ten sposób oszuści chcą uśpić naszą czujność i wymusić określone interakcje – kliknięcie w przesłany linki, logowanie za pośrednictwem podrobionej witryny internetowej itp.

WhatsApp angażuje się w walkę z oszustami

Problem cyberprzestępczości ma charakter globalny, a walka z tego typu oszustwami jest poważnym wyzwaniem, które wymaga budowania świadomości oraz współpracy organów ścigania. Jak informuje serwis Mashable, ostatnio zaangażował się w nią WhatsApp, czyli popularny komunikator internetowy. Firma przyłączyła się do kampanii "STOP.THINK.CALL", realizowanej w Wielkiej Brytanii. Oprócz WhatsApp inicjatywę wspiera komik Joel Dommett, który kiedyś sam padł ofiarą oszustwa, a także Friends Against Scams, inicjatywa zespołu National Trading Standards Scams Team, której celem jest ochrona i zapobieganie cyberoszustwom.

Z badań przeprowadzonych przez WhatsAppa w Wielkiej Brytanii wynika, że w 2020 roku aż 59 proc. Brytyjczyków miało styczność z oszustwami w wiadomościach. Większość z nich (46 proc.) dotyczyła wiadomości SMS oraz wiadomości wysyłanych za pośrednictwem WhatsAppa (13 proc.). Nie każda osoba, która otrzymała tego typu wiadomość, uniknęła przykrych konsekwencji, którymi mogą być m.in. kradzież wrażliwych danych lub środków zgromadzonych na koncie bankowym.

Kampania "STOP.THINK.CALL" ma uchronić większą liczbę osób przed cyberprzestępczością i pomóc w rozpoznawaniu podejrzanych wiadomości. Jej nazwę można przetłumaczyć jako "ZATRZYMAJ SIĘ.POMYŚL.ZADZWOŃ". W ramach kampanii inicjatorzy zachęcają do podjęcia trzech kroków. Pierwszy z nich, czyli "STOP" zaleca upewnienie się, że weryfikacja dwuetapowa WhatsApp jest włączona, ustawienia prywatności są dostosowane do preferencji użytkownika, a sześciocyfrowy kod PIN jest bezpieczny.

Kolejny krok, czyli "THINK" sugeruje, aby zastanowić się nad treścią otrzymanej wiadomości i jej sensem. Czy jej nadawca prosi nas o przekazanie pieniędzy, czy może oczekuje innej reakcji, która naraża nasze dane na ryzyko? Ostatni krok, to "CALL". Zachęca on do weryfikacji tożsamości nadawcy. Warto upewnić się, czy prośba faktycznie pochodzi od znajomego lub wskazywanej w wiadomości instytucji. Czasami lepiej stracić kilka minut na próbę połączenia z daną firmą lub znajomym niż stracić oszczędności życia.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)