Wiadomość o paczce. "Dostawa wstrzymanej przesyłki"
Wizerunek Poczty Polskiej jest po raz kolejny wykorzystywany w internetowym oszustwie. Do naszej redakcji trafiło zgłoszenie od czytelnika, który dostał spreparowaną wiadomość e-mail udającą autentyczny komunikat. Z treści wynika, że konieczne jest podjęcie działań, by "odebrać przesyłkę".
Naturalnie taki e-mail to phishing i nie ma związku z prawdziwą komunikacją prowadzoną przez Pocztę Polską. Oszuści regularnie wykorzystują wizerunek znanych marek, by wzbudzić w ten sposób zaufanie potencjalnego odbiorcy i poczucie konieczności szybkiego działania, aby uniknąć kłopotów. W taki sam sposób realizowane są dwie akcje phishingowe, w których wykorzystywany jest wizerunek PKO BP.
W wiadomości, która trafiła do naszego czytelnika, widać wezwanie do "planowania dostawy", co ma umożliwić odbiór rzekomej paczki dostarczanej przez Pocztę Polską. Komunikat nie ma żadnego związku z rzeczywistością, a jego odbiorca może nawet w danej chwili nie czekać na żadną paczkę. Jeśli odbiorca kliknie link, zostanie najpewniej przeniesiony do fałszywego formularza, gdzie wyłudzane są przynajmniej dane osobowe.
Pod pretekstem ich potwierdzenia, często można trafić także na dodatkowy formularz szybkich płatności. Oszuści deklarują, że zalogowanie do banku lub podanie kompletnych danych karty płatniczej to metoda uwierzytelnienia, która pomoże ustalić, czy użytkownik jest autentyczny. Wszystkie takie deklaracje są fałszywe - apelujemy, by nie podawać machinalnie danych w takich formularzach, bo to po prostu próby ich wyłudzenia.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl