Wine 4.0 z Direct 3D 12, aktualnym Vulkanem i obsługą kontrolerów
Mamy dobrą wiadomość dla osób chcących uruchomić programy i gry z Windowsa na różnych dystrybucjach Linuxa, Macach lub Androidzie. Warstwa kompatybilności Wine została wydana w wersji 4.0. To owoc roku prac i ponad 6 tysięcy zmian w kodzie. Źródła i kompilacje dla wielu systemów są już dostępne.
24.01.2019 13:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Lista zmian w Wine 4.0 jest krótka, ale treściwa. W najnowszej wersji warstwy kompatybilności możemy skorzystać już z obsługi komponentu Direct3D w wersji 12, który w 2015 roku zaczął nową erę grania na PC. Ponadto Wine 4.0 wprowadza najnowszą specyfikację API Vulkan. Miłośników starych gier ucieszy wbudowana obsługa kontrolerów do gier. Listy zmian z wydań rozwojowych Wine 4.0 wymieniają także aktualizację bazy stref czasowych, czy lepsze dopasowanie palety barw w WindowsCodecs. Przy instalacji można dołączyć opcjonalną obsługę programów 64-bitowych, w ustawieniach zaś wybrać wersję Windowsa, którą będzie „udawać” Wine – od XP do Windowsa 10.
Wraz z wersją 3.0 Wine zostało wydane jako aplikacja dla Androida. Wersja 4.0 przynosi aktualizację także dla tego systemu. Można na nim skorzystać między innymi z obsługi ekranów Hi-DPI. Warto przed uruchomieniem Wine'a na telefonie czy tablecie podłączyć do niego klawiaturę i myszkę. Wine 4.0 świetnie radzi sobie również z rysowaniem kursora.
Wine znajdziecie w naszej bazie programów dla macOS i Androida (w postaci pliku APK do samodzielnej instalacji). Użytkownicy Linuxa mogą skorzystać z repozytorium dla swojej dystrybucji. Na stronie projektu możecie też sprawdzić listę kompatybilnych programów i gier.