YouTube udostępnia nową opcję. Polska pominięta
YouTube ogłosił zmianę wymagań dla twórców, którzy chcą aktywnie rozwijać swoje kanały w programie partnerskim YPP. Dotychczasowa konieczność uzbierania min. 1000 subskrypcji zostanie zastąpiona nowymi wymaganiami. Są jednak dwa haczyki - na początku zaktualizowane zasady będą obowiązywać tylko w kilku krajach, a ich zakres może zaskakiwać.
13.06.2023 20:37
YouTube wprowadza zmiany w wymaganiach dla twórców, którzy chcą rozwijać swoje kanały. Chodzi kwalifikację do programu partnerskiego (YPP), do czego obecnie potrzeba minimum 1000 subskrybentów oraz 4000 godzin wyświetleń filmów w ciągu ostatnich 365 dni lub 10 mln wyświetleń filmów Shorts w ciągu ostatnich 90 dni. Po zmianach ogłoszonych dziś na blogu wymagania zostaną znacznie obniżone.
YouTube zdecydował się bowiem zmienić progi, które dla wielu twórców mogły być trudne do osiągnięcia. Po zmianie wymagań, by dostać się do YPP, konieczne będzie zdobycie jedynie: 500 subskrybentów oraz 3000 godzin wyświetleń w ostatni rok lub 3 mln wyświetleń filmów Shorts w ciągu 90 dni. Dodatkowym, nowym wymaganiem, będzie jednak konieczność posiadania minimum 3 opublikowanych filmów w ciągu 90 dni.
O ile dany twórca dotychczas i tak publikował przynajmniej 3 filmy w ciągu 90 dni, wymagania YouTube'a stają się więc znacznie niższe. Trzeba jednak podkreślić, że według oficjalnej informacji, zakwalifikowanie do YPP na tym etapie nie da twórcy możliwości zarabiania na reklamach. YouTube podaje w komunikacie, że kryteria na te potrzeby pozostają niezmienione i odsyła na stronę pomocy technicznej, gdzie podtrzymywana jest informacja o wymaganym 1000 subskrybentów i 4000 godzin wyświetleń lub 10 mln wyświetleń Shorts w ciągu ostatnich 90 dni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niższe wymagania kwalifikacji do YPP oznaczają więc w praktyce dostęp tylko do części narzędzi promocji kanału w serwisie YouTube. Mowa między innymi o bezpośrednim wsparciu finansowym przez widzów oraz funkcjach związanych ze sprzedażą własnych produktów, co jest podkreślane w pomocy technicznej.
YouTube dodaje jednak, że jeśli twórca będzie dalej rozwijać kanał i osiągnie niezbędną liczbę subskrybentów i godzin wyświetleń filmów, możliwość zarabiania na reklamach zostanie automatycznie aktywowana (bez konieczności przechodzenia od nowa procesu kwalifikacji do programu YPP, bo ten etap twórca będzie miał wówczas za sobą, o ile zgłosi się do programu na etapie posiadania 500 subskrybentów i po spełnieniu pozostałych wymagań).
YouTube zmienia zasady, ale nie w Polsce
Co warte podkreślenia, opisywane zmiany i tak nie będą na początku dostępne dla twórców w Polsce. YouTube podaje, że na razie wdraża nowy próg YPP jedynie w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Tajwanie i Korei Południowej. Docelowo dostępność ma być rzecz jasna rozszerzona o kolejne kraje (zapewne wszystkie), ale na tym etapie nie padły żadne ramy czasowe, które pozwalałyby twórcom jakkolwiek się do tego przygotować.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl