Dlaczego EuroNcap to bujda? – o testach zderzeniowych słów kilka
Każde nowe auto wchodzące na rynek przechodzi test zderzeniowy. Jest wiele organizacji, które wykonują takie testy. Dziś na łamach mojego artykułu przedstawię trzy, które mają różne procedury testu.
- EuroNCAP – obszar Europy
- LatinNCAP – obszar Ameryki Łacińskiej
- IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) – obszar USA
Bezpieczeństwo kierowców i pasażerów – dawniej i dziś
Na przykładzie zderzenia, które zostało wykonane w ramach Global NCAP, można zobaczyć, jak bezpieczeństwo kierowców zmieniło się na przeznczeni 25‑lat. Nissan Sunny jest dalej sprzedawany w Meksyku, jako Nissan Tsuru. Za niedługo zakończy się jego produkcja z powodu zmiany przepisów. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=85OysZ_4lp0] Kierowca Nissana Versa po takim zderzeniu będzie miał obrażenia, które nie będą zagrażać życiu. Spowodowane jest to zmianami podczas ćwierćwiecza. Osoba prowadząca starsze konstrukcyjne auto może przy takim zdarzeniu zginąć.
EuroNcap
EuroNCAP od wielu lat jest wyznacznikiem bezpieczeństwa w krajach Europejskich. Organizacja ta powstała w 1997 roku. Pierwszym samochodem, który przeszedł test w tej organizacji to Nissan Micra K11. Micra otrzymała w tym teście dwie gwiazdki na cztery (piąta gwiazdka doszła w roku 1999). Pierwsze auto, które otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, był to Renault Laguna II w. roku 2002. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=caagd8d5pio] Zakres testów EuroNCAP
- Zderzenie czołowe – prędkość 64 km/h
- Zderzenie boczne
- Test słupa – prędkość 29 km/h (opcjonalne, kiedy są zamontowane systemy ochrony głowy)
- Ochrona dziecka – przy zderzeniach bocznych i czołowych
- Ochrona pieszego – prędkość około 40 km/h
- Testy aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa
Niesprawiedliwość testów – o teście zderzeniowym Fiata Tipo i Suzuki Baleno
Ostatnio był przeprowadzony test Fiata Tipo, który otrzymał trzy gwiazdki na pięć możliwe. Spowodowane było tym, że samochód, który został przetestowany, nie miał aktywnych systemów bezpieczeństwa. Podobnie było ze Suzuki Baleno. Auta zostały ponownie przetestowane z systemami bezpieczeństwa i otrzymały gwiazdkę więcej. Tipo i Baleno są autami, które są tanie i nie mają w podstawowej wersji wyposażenia systemów bezpieczeństwa oprócz tych , które są wymagane na terenie UE.
Fiat 500 kontra Audi Q7 - test zderzeniowy kontra kontrolowana rzeczywistość
Fiat i Audi otrzymali maksymalną notę punktów i gwiazdek, ale w swojej kategorii. EuroNCAP testuje auta według klasy. ADAC kilka lat temu stworzył crashtest małej 500 z dużym SUVem, jakim jest Q7. EuroNCAP powinien stworzyć zamian testów elektronicznych systemów bezpieczeństwa test zderzeniowy auta kategorii X z kategorią Y. W realnym życiu przecież nie zderzamy się z autami tych samych kategorii. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ]
LatinNCAP
LatinNCAP jest organizacją, która testuje nowe auta na rynki Latynoamerykańskie. Przy tych testach dowiedziałem się, że auto może dostać zero gwiazdek , a pięciogwiazdkowe auta z EuroNcap dostają o trzy-cztery mniej. Wiele aut, które są na rynkach np. Brazylii to stare generacje znanych nam aut. Jedynie przechodzą face lifting dostosowujący pod dany język stylistyczny. Kiedy zagłębiałem, się w temat procedur testów odkryłem, że testują jedynie zderzenie czołowe i ochronę dziecka podczas wypadku.
Zero gwiazdek! – jak to możliwe?
Producenci aut pod rynek Latynoamerykański chcą, żeby auto było tanie i dostępne dla każdego. Auta w „bieda edition” nie mają poduszek powietrznych czy innych systemów bezpieczeństwa. Testy są powtarzane z np. dwiema poduszkami powietrznymi. I takie Clio Mio dostaje trzy gwiazdki, bo nie ma dużych obrażeń wynikających z uderzenia w kierownicę. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=ouaXglgEQM8]
IIHS
IIHS jest organizacją odpowiedzialną za testy zderzeniowe i promocję bezpieczeństwa na terenie Stanów Zjednoczonej Ameryki. Zobaczycie, że testy IIS różnią się od tych w EuroNCAP i LatinNCAP.
Zakres testów IIHS
- Najechanie lewą osią na przeszkodę (ang. Small Overlap)
- Zderzenie boczne
Europejskie auto kontra IIHS
Przykładem będzie Fiat 500x, który w europejskich testach zderzeniowych zdobył maksymalną notę punktów. W testach Small Overlap otrzymał ocenę pozytywną i również za zderzenie boczne.
Jednak Fiat 500L w roku modelowym 2014 ocenę za Small Overlap ocenę negatywną. Jednak przeglądając testy najechania osią na przeszkodę widać poprawę u producentów europejskich.
Słowem podsumowania
W każdym teście zderzeniowym jest jakiś błąd pomiaru. Moim zdaniem organizacje powinny mieć niejawny i jednolity zakres testów. Nie będę faworyzować żadnej z organizacji, bo każda w jakimś stopniu przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa i nie jeździmy autami, które zachowają się w razie wypadku jak TICO. Jednak Mem, który krąży, po Internecie stwierdza fakt dotyczący testów zderzeniowych.
Zapraszam do komentowania i zwracania uwag.