elementaryOS - kompendium wiedzy
06.08.2012 | aktual.: 09.08.2012 20:48
Po wielu przemyśleniach, kilku rozmowach i setkach nieprzespanych godzin postanowiłem zgromadzić całą wiedzę na temat elementaryOS w jednym, konkretnym wpisie. Przedstawiam Wam zatem...
Kompendium Wiedzy o elementaryOS
1. Troszeczkę historii
Zaczęło się od ikonek elementary oraz stylu eGTK - wtedy jeszcze królowało GTK+2. Zarówno ikony, jak i skórka dla Gnome szybko zdobyły bardzo dużą popularność wśród użytkowników tego środowiska. Nikt nie spodziewał się, że wszystko tak bardzo się rozwinie... 1 kwietnia 2010 roku pojawiła się pierwsza wersja systemu elementaryOS. I rzeczywiście wielu z nas mogło uznać tę dystrybucję za primaaprilisowy żart, gdyż nie różniła się ona wiele od Ubuntu, na którym bazowała. Wydanie Jupitera - czyli wspomnianej pierwszej wersji elementary dało jednak możliwość zaprezentowania światu "co autorzy mają na myśli".
I tak do projektu zaczęły przyłączać się kolejne osoby. Obecnie nad całym projektem - a więc systemem oraz wchodzącymi w jego skład narzędziami - pracuje ponad dwudziestu deweloperów oraz wielu tłumaczy i designerów. Stosunkowo niedawno elementary zyskało nowe, profesjonalne logo stworzone przez zawodowego grafika znanego, jako Ian Hex.
Wokół projektu skupia się obecnie prawie 19 tysięcy użytkowników.
2. Zawartość zestawu
W tej chwili trwają zaawansowane prace nad wersją 0.2 elementaryOS czyli Luną. Całe środowisko oraz wchodzące w jego skład aplikacje to całkowicie autorskie rozwiązania korzystające jedynie z bibliotek GTK+3. Luna opiera się o wydanie Ubuntu 12.04 LTS.
Oto, jakie aplikacje wchodzą w skład projektu (nie wszystkie wymienione aplikacje będą preinstalowane w systemie):
- Cerbere - Aplikacja działająca w tle, która nie pozwala, aby kluczowe składniki systemu zostały bezpowrotnie wyłączone. W razie awarii, przywraca je do życia.
- Contractor - Usługa pozwalająca współdzielić dowolne dane pomiędzy aplikacjami lub programem, a usługą sieciową (przykładowo wysyłanie fragmentu kodu do serwisu pastebin).
- Dexter - Książka adresowa. Pozwala gromadzić dane o naszych kontaktach oraz udostępnia je do aplikacji komunikacyjnych (klienci poczty, komunikatory).
- Eidete - Aplikacja pozwalająca nagrywać to, co robimy na pulpicie. Umożliwia dekodowanie obrazu m.in. do formatu webm, czy wyświetlanie wciskanych na klawiaturze przycisków.
- Feedler - Czytnik RSS polskiego programisty. Prosty i czytelny.
- Files - Bardzo wygodna przeglądarka plików łącząca zalety znanego z OS X Findera oraz Dolphina znanego użytkownikom środowiska KDE.
- Footnote - Program pozwalający na prowadzenie wirtualnych notesów.
- Gala - Menedżer okien korzystający z biblioteki libmutter, który umożliwił miedzy innymi zastosowanie płynnych zaokrągleń w okienkach oraz zastosowanie głębszych cieni, niż w przypadku Compiza.
- Granite - Framework umożliwiający stosowanie autorskich widżetów GTK takich, jak zakładki, czy okienka modalne.
- Lingo - Malutki programik służący do wyszukiwania znaczenia haseł w sieci bez potrzeby odpalania przeglądarki. Działa tylko dla haseł anglojęzycznych.
- Maya - Kalendarz/organizer osobisty z możliwością (planowaną) synchronizacji z Google Calendar.
- Midori - Przeglądarka w pełni używająca GTK oparta o silnik WebKit. Szybka, zwinna, choć póki co jeszcze nie do końca dobrze wyglądająca.
- Noise - "Kombajn" do zarządzania zbiorami muzycznymi i katalogowania plików audio. Scrobbling Last.fm, planowane wsparcie dla podcastów oraz obsługa iPodów w zestawie.
- Pantheon - Ogólna nazwa środowiska graficznego elementary.
- Pantheon Library - Biblioteka środowiska Pantheon.
- Pantheon Notify - Powiadamiacz. Podobny do Growla.
- Pantheon Plugs - Wtyczki dla Ustawień Systemu umożliwiające zmianę zachowania środowiska.
- Pantheon Print - Zarządzanie wydrukiem.
- Pantheon Session - Menedżer sesji użytkownika.
- Pantheon Terminal - Terminal elementary. Wsparcie dla wielu zakładek oraz planowane "oskórkowanie" programu w ciemne barwy.
- Scratch - Edytor tekstowy/programistyczny ze wsparciem dla wtyczek. Posiada ciekawą funkcję automatycznego zapisywania każdej wprowadzonej zmiany.
- Slingshot - Menu z aplikacjami.
- Snap - Program do zabawy z kamerką internetową.
- Switchboard a'ka Ustawienia Systemowe - Ustawienia systemu ;) Wsparcie dla ustawień Gnome Control Center oraz wtyczek umożliwiających dodawanie nowych ustawień.
- Wingpanel - Ciemny, przeźroczysty pasek u góry ekranu.
- Plank - Dock u dołu ekranu. Wspomagający między innymi przerzucanie okienek Alt+Tabem (wyróżnianie ikonki aktywnego programu).
No i rzecz jasna ikonki, styl i czcionki ;)
3. Idea
Podstawowym celem projektu elementary jest stworzenie zunifikowanego środowiska pozwalającego na jego łatwą rozbudowę, ładnego i intuicyjnego. Ponadto szybkiego, lekkiego i jak najbardziej przyjaznego użytkownikowi. Odejście od nazywania elementary Linuksem. Linux to jedynie jądro, a więc system to po prostu elementaryOS.
4. WWW
Nowa odsłona strony elementaryOS zostanie docelowo przetłumaczona na 8 języków:
Tłumaczenia jeszcze się nie rozpoczęły. Trwają zaawansowane prace nad samą witryną. W ramach ciekawostki: strona elementary jest oparta o Drupala ;)
5. Tłumaczenia, fanpejdże, polskie wsparcie
Wszyscy chętni (i nie leniwi ;)) użytkownicy chcący mieć swój wkład w tłumaczenie aplikacji/dokumentacji/strony elementary mogą zapisać się do ekipy tłumaczy pod tym adresem. Polski fanpage elementary znajduje się tutaj. Oficjalny fanpage elementary znajduje się na Facebooku i G+, odpowiednio tutaj oraz tutaj.
Nowa witryna elementary będzie według zapowiedzi skierowana na społeczności. Wsparcie będzie prowadzone we wspomnianych językach właśnie na oficjalnej stronie, co właściwie sprawia, że tworzenie osobnego supportu nie ma sensu.
6. Plany
Kolejne wersje elementaryOS (od 0.3 wzwyż) będą zawierały:
- Autorskie centrum aplikacji
- Odświeżone ikonki z półprzeźroczystymi krawędziami, co pozwoli zapewnić im "kompatybilność" zarówno z ciemnymi, jak i jasnymi tłami
- Półprzeźroczystą krawędź okienek, z tego samego powodu, co wyżej
- Bardzo ciemne i bardzo jasne wersje skórki do wyboru przez aplikacje takie, jak odtwarzacze wideo czy terminal (być może jeszcze w wersji 0.2)
7. OS X? Nie!
Jednym z najczęstszych zarzutów stawianych elementary jest "podobieństwo do OS X" lub, jak kto woli "zerżnięcie go żywcem". Odpowiem krótko: warto najpierw bliżej się przyjrzeć i poużywać, bo różnic między tymi systemami jest więcej, niż się niektórym wydaje ;) Twórcy elementary nie obserwują kierunku rozwoju systemów spod marki Apple, idą własną drogą i wyznaczają swoje standardy. Niestety trzeba przyznać, że pewne rozwiązania stosowane przez Apple są tak świetne, że musiały znaleźć się w eOS ;)
8. Podsumowując
Jeśli nie zawarłem tu jakiejś ważnej informacji, lub takich było więcej - piszcie, będę odpisywał w komentarzach.
Kolejny mój wpis będzie traktował już o finalnej wersji elementary, prawdopodobnie zostanie połączony z recenzją video. Zapraszam do współpracy przy tłumaczeniach!
Wkrótce Beta Luny, o czym świadczy malejąca liczba zgłoszonych błędów oraz fakt, że powoli rozpoczynają się prace nad wersją 0.3 systemu ;)