Nokia N9 tips & tricks cz. 41 — Microsoft Exchange i kod odblokowujący
Posiadacze Nokii N9, którzy konfigurowali konto Microsoft Exchange, mogli natknąć się na irytujący problem z kodem odblokowującym.
Bez względu na ustawienia serwera Exchange, podczas pierwszego połączenia wyświetla się monit informujący o konieczności zdefiniowania kodu zabezpieczającego (oblokowującego). It's not a bug, it's a feature można by żartobliwie powiedzieć — w końcu bezpieczeństwo przede wszystkim. Gorzej, że automatyczna blokada jest ustawiana domyślnie na zaledwie 15 minut, nie da się jej wyłączyć, ani wydłużyć tego czasu. Można go jedynie skrócić do 5 lub 10 minut, ale tracimy możliwość późniejszego powrotu do 15... Za to liczba prób wpisania błędnego kodu ustawia się na trochę ponad 2 miliardy ;)
Sprawa wydaje się na pierwszy rzut oka beznadziejna, nie pomagają restarty, backup plus przywracanie ustawień (tymczasowe remedium do czasu aktualizacji systemu do wersji PR 1.1), tymczasem rozwiązanie jest proste jak drut tylko mocno schowane. Trzeba jeszcze raz wejść w Konta -> Poczta Exchange -> Ustawienia połączeń i zaznaczyć opcję Urządzenie bez zabezpieczeń. Od tego momentu, w menu Ustawienia -> Zabezpieczenia -> Blokada urządzenia mamy z powrotem możliwość zmiany wszelkich ustawień, z całkowitym wyłączeniem kodu oblokowującego włącznie.
Zanim jednak całkowicie wyłączycie to zabezpieczenie dobrze się zastanówcie. Skoro korzystanie z poczty Microsoft Exchange to zakładam, że jest to firmowe konto. W przypadku kradzieży bądź zagubienia telefonu niepowołana osoba może więc uzyskać dostęp do waszej firmowej korespondencji, kontaktów itp. Kod PIN bezpieczeństwa nie zapewni bo jest to jedynie zabezpieczenie karty SIM, którą złodzieje zwykle wyrzucają zaraz po kradzieży. Zalecałbym więc mimo wszystko pozostawienie kodu odblokowującego, ale wydłużenie czasu automatycznej blokady do mniej upierdliwych 30 lub 60 min. i ustawienia jakiejś sensownej liczby prób (np. 10, 20 lub 50).
Przy tej okazji warto wspomnieć jeszcze o jednej ciekawej opcji — możliwości zdefiniowania tzw. zaufanej osoby w celu odzyskania zapomnianego kodu odblokowującego. Wbrew pozorom taka opcja może się przydać nawet jeżeli nie cierpimy na chroniczną sklerozę ;) Różnego rodzaju kodów musimy pamiętać coraz więcej: numery PIN do kart bankomatowych, kredytowych, kody telefonu, domofonu, alarmu w biurze itd. Łatwo się więc pomylić. Tymczasem gdy zaufana osoba jest zdefiniowana, po trzecim błędnym wpisaniu kodu pojawi się opcja Odzyskaj, dzięki której będziemy mogli wysłać SMS z kodem na numer takiej zaufanej osoby bądź do niej zadzwonić.
Warto na koniec dodać, że sam zmagałem się z opisywanym problemem, rozwiązania nie przyniosły ani post na forum talk.maemo.org, ani poszukiwania w Sieci. W końcu dałem sobie spokój dochodząc do wniosku, że to jakiś specyficzny błąd występujący tylko w moim przypadku. Tymczasem niespodziewanie solucja pojawiła się w komentarzach na... moim blogu. Jak widać czasami najciemniej pod latarnią ;) Jaceksz73 — jeszcze raz wielkie dzięki!