Blog (6)
Komentarze (9)
Recenzje (0)
@PC4uMusicAtmos od Dolby i Microsoft Spatial Audio w PC dla odtwarzania muzyki

Atmos od Dolby i Microsoft Spatial Audio w PC dla odtwarzania muzyki

Większość nagrań z muzyką jest z zapisem stereofonicznym, czyli dwukanałowym, a najlepszą jakość dla ich zapisu zapewnia technologia cyfrowa. Niemniej już w 1940 roku dla animowanego filmu Disneya – Fantazja powstało analogowe nagranie z 3 ścieżkami dźwiękowymi, które w salonie kinowym odtwarzano za pomocą 54 głośników.

JVC 4ME - 4804 dla kwadrofonii z 8-track cartridge
JVC 4ME - 4804 dla kwadrofonii z 8-track cartridge

W latach 70 ubiegłego wieku pojawiły się również analogowe nagrania 4 kanałowe, które kodowano różnymi metodami i oferowano na płytach winylowych, o czym jest szerzej w tekście pt 4 EAC i analogowa kwadrofonia SQ i QS oraz Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura. Dostępne były także bez kodowania na taśmach 1/4 cala. Oferowano je na szpulach lub w kasetach 8-ścieżkowych, o czym więcej jest w tekście pt 8‑track cartridge player inspires PC4uMusic configurations i wspomniane jest także pt Amerykańskie konstrukcje Marantza inspiracją konfiguracje PC4uMusic. Widoczny na ilustracji JVC 4ME - 4804 był dla odtwarzania kaset, na których jakość zapisu pozostawiała bardzo wiele do życzenia. Koncepcja tego urządzenia jest jednak nadal inspiracją dla konfiguracji PC4uMusic dla odtwarzania muzyki z cyfrowych nagrań, a te mogą być zgrane z analogowych i dotyczy to także tych kwadrofonicznych,.

Obecnie dostępne są również cyfrowe nagrania wielokanałowe i są różne metody ich odtwarzania. Filmik powyżej wyjaśnia nieco temat formatów z dźwiękiem przestrzenny.

Ustawienie głośników: lewy, środek, prawy i tył.
Ustawienie głośników: lewy, środek, prawy i tył.

W domu wiele głośników lepszej jakości jest jednak mało praktyczne. Bardziej poręczne jest ustawienie z 4 głośnikami: lewy, środek, prawy i tył. Najlepiej sprawdza się to z referencyjnym dla konfiguracji PC4uMusic programem AIMP, co może być jednak wyzwaniem dla przeciętnego użytkownika. Prościej jest z programem foobar2000, gdzie wystarczy zainstalować wtyczkę Spatial Audio Output, która obsłuży stosowne ustawienie z dźwiękiem przestrzennym w systemowym sterowniku Microsoft.

Ustawienia w Windows dla dźwięku
Ustawienia w Windows dla dźwięku© https://static1.xdaimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/10/screenshot-2023-10-30-173616.png

Killian Bellow publikował 14 września 2024 obszerny tekst o Spatial Audio, gdzie zwraca uwagę, że zanim zagłębimy się w włączanie dźwięku przestrzennego w systemie Windows 11, należy pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, Microsoft twierdzi, że dźwięk przestrzenny działa ze wszystkimi świetnymi słuchawkami, telewizorami, zestawami kina domowego i soundbarami, ale własne rozwiązanie firmy — Windows Sonic — jest przeznaczone wyłącznie do słuchawek, które zazwyczaj mają tylko dwa przetworniki. W przypadku bardziej złożonych konfiguracji z wieloma głośnikami konieczne będzie użycie Dolby Atmos i zgodnego sprzętu. Ten tekst zatytułował: Got high-end speakers? Here's how to make the most of them by enabling spatial audio in Windows 11. Ze słuchawkami autor miał na myśli, że są to 2 przetworniki elektroakustyczne.

Ilustracja Dolby Atmos
Ilustracja Dolby Atmos© https://www.enclaveaudio.com/cdn/shop/articles/dolbyatmos-logo-dark-bkg-e_800x800.jpg

Dalej podaje, że główną wadą Dolby Atmos jest to, że nie jest darmowy. Twój komputer lub urządzenie dźwiękowe mogło zostać dostarczone z wersją próbną tej funkcji, która pozwoli Ci korzystać z niej bezpłatnie przez pewien czas, ale w wielu przypadkach ostatecznie będziesz musiał zapłacić za licencję Atmos. To bardzo słuszna uwaga, bo płatne oprogramowanie dla Atmos nie jest w pełni warte, a w szczególności, gdy chodzi o odtwarzanie muzyki.

Ilustracja formatów suroundsound
Ilustracja formatów suroundsound© https://3dsound.info/3D-sound-logo.jpg

Bellow przypomina również, że nie każda konfiguracja jest odpowiednio wyposażona do obsługi dźwięku przestrzennego. Jeśli nie zauważysz poprawy po włączeniu dźwięku przestrzennego, może to oznaczać, że używane urządzenie dźwiękowe nie zostało zaprojektowane do dostarczania dźwięku 3D.

Ogólna ilustracja nagrań dźwięku
Ogólna ilustracja nagrań dźwięku© https://i.ytimg.com/vi/G2AV5eIVEBc/hq720.jpg?sqp=-oaymwE7CK4FEIIDSFryq4qpAy0IARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD8AEB-AHUBoAC4AOKAgwIABABGE4gRyhlMA8=&rs=AOn4CLCaR2p4_9av-VvAIJynxd4MMORn2g

Podsumował również, że nie wszystkie treści nadają się do dźwięku przestrzennego, więc możesz stwierdzić, że niektóre rzeczy brzmią tak samo jak wcześniej lub gorzej. Filmy, programy telewizyjne i gry, które są zazwyczaj tworzone z wielokierunkowymi efektami audio, zazwyczaj działają najlepiej, podczas gdy wiele utworów muzycznych, które zostały wydane w prostym stereo, może dawać mieszane rezultaty. Te wątpliwość dotyczące muzyki zmieniają się, gdy sprzęt zostanie właściwie ustawiony.

Ilustracja dla konfiguracji PC4uMusic
Ilustracja dla konfiguracji PC4uMusic

W tym jest właśnie istota sprawy z konfiguracjami PC4uMusic, które nie są dla testowania funkcji w sprzęcie, a dla odtwarzania muzyki. Każdy komputer jest tylko bezmyślnym urządzeniem, które zyskuje praktyczną wartość dopiero po zainstalowaniu oprogramowania. Można go także skonfigurować, by wiernie odtwarzać muzykę. Na dodatek komputery można podzielić na te, gdzie instalacje są mniej lub bardziej łatwe, by dostosować sprzęt do własnych potrzeb. Wielu muzyków święcie wierzy, że Mac jest dla nich jedynym słusznym komputerem, bo nic nie wiedzą o innych możliwościach.

2491102

Nie dziwi więc, że  Dominik Łada korzystający z Aplle i słuchawek napisał w serwisie Magazineaby w pełni zrozumieć czym jest Spatial Audio, trzeba przymierzyć któreś ze słuchawek wspierających ten system. Jestem przekonany, że na początku będziecie mieli wrażenie, że dźwięk leci z urządzenia nie ze słuchawek. Z otwartą strukturą PC nie trzeba nawet używać Atmos, by z 4 głośników w nowej konfiguracji dla ich ustawienia w pokoju delektować się muzyką z różnego rodzaju nagrań, a Microsoft podaje jeszcze DTS Sound Unbound, jako jedną z opcji dla obsługi dźwięku przestrzennego. Natomiast z Windows Sonic może mieć miejsce jakaś przepychanka z nazewnictwem stosowanym przez Apple i Microsoft. Podobnie jak jest z Intel HD Audio, które u Aplle nazywa się Azalia.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)