Blog (167)
Komentarze (922)
Recenzje (0)
@lucas__Wieści z frontu (KDE 4.9): HUD w KDE, AppMenu, KWin Scripting

Wieści z frontu (KDE 4.9): HUD w KDE, AppMenu, KWin Scripting

Gdy Mark Shuttleworth z  hukiem ogłosił koniec ery pasków menu i zastąpienie ich przez swój nowy wynalazek zwany HUD, kwestią czasu było kiedy pojawi się coś takiego dla KDE. W przeciwieństwie do Ubuntu z Unity, gdzie deweloperzy musieli złożyć rożne, często nie pasujące do siebie elementy, w KDE wszystko jest już na miejscu. W swoich założeniach HUD ma pozwalać na wyszukiwanie i uruchamianie programów, oraz być miejscem gdzie można aktywować polecenia z menu danego programu. Innymi słowy coś co KDE ma od lat, no może poza tą ostatnią funkcją. Oczywiście nie trzeba było długo czekać aby naprawić tą "nieścisłość". Alex Fiestas, jeden z deweloperów podjął się tego wyzwania i tak powstał nowy Runner, który wykorzystuje tę samą technologię, co HUD. Efekty jego prac można zobaczyć poniżej:

406977

Ci którzy wolą żywy obraz, również się nie zawiodą:

Więcej informacji: http://www.afiestas.org/appmenu-runner-meet-the-kde-hud/

Wsparcie dla AppMenu

Ostatnimi czasy, da się zaobserwować trend upraszczania, czy tez ułatwiania dostępu i nawigacji po różnych menu. Trik, który po raz pierwszy zastosowano w przeglądarkach (jeśli mnie pamięć nie myli) przeniesiono na grunt interfejsów systemowych. W każdym razie zaczął powstawać pewien problem bo niektórzy deweloperzy zaczęli upraszczać menu w swoich programach, co prowadzi do różnych "wizualnych" skrajności. Problem ten próbują rozwiązać Cédric Bellegarde i Lionel Chauvin. W tym celu opracowano specjalny moduł kded kded-appmenu oraz zmodyfikowaną gałąź kde-workspace. Jednak rozwiązanie zastosowane przez deweloperów jest dosyć ciekawe, łączy w sobie 2 elementy tj. pojedynczy przycisk w dekoracji okna z tradycyjnym widokiem menu. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć poniżej:

Więcej informacji: http://gnumdk.blogspot.com/2012/02/kde-appmenu-support.html

KWin Scripting czyli nowe efekty 3d prosto z Internetu

Od wersji KDE 4.6 KWin posiada wsparcie dla tworzenia skryptów dzięki udostępnionym "wiązaniom" (bindings). Niestety w praktyce nie były one wykorzystywane, co postanowił zmienić Martin Gräßlin. Wraz z wersją KDE 4.9, każdy kto posiada choć odrobinę znajomości JavaScript czy QML będzie mógł tworzyć własne efekty 3d. Co jednak równie istotne, cały rendering to nadal poczciwy kod w C++, co gwarantuje podobną wydajność jak obecnie. Wspomniałem już o tym, że efekty będzie można pobierać prosto z Internetu, tak jak motywy plasmy czy zwykłe tapety. Integracja z Get Hot New Stuff jest jednym z elementów tego planu.

406987

Jak zapewnia autor, API jest takie samo dla JavaScript i QML, przy czym ten drugi doczekał się również wsparcia dla "ruchomych miniaturek okien". Póki co, deweloper przygotował 2 skrypty prezentujące możliwości całego systemu. Jednym z nich jest menu OSD służące do zmiany wirtualnych pulpitów (QML).

406989

Można powiedzieć, że dzięki zamianom obie strony (użytkownicy jak i deweloperzy) wygrywają. Z jednej strony część efektów, które nie miała opiekuna wyleci z domyślnej konfiguracji. Z drugiej, takie efekty, a dodatkowo również wiele innych, będą mogły zostać pobrane prosto z Internetu, tak jak jest teraz w przypadku tapet czy motywów plasmy.

Więcej informacji: http://blog.martin-graesslin.com/blog/2012/02/enabling-others-to-do-aw...

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)