Rowerowa majówka
01.05.2017 | aktual.: 02.05.2017 06:51
Majówka 2017-Czas na rowerową przygodę
W niektórych miejscach Polski na majówkę zapowiadana jest ładna, słoneczna pogoda. Wyciągamy rower z piwnicy/domu/strychu i zrobimy sobie mały przegląd roweru. Na początku zajmijmy się estetyką. Bierzemy wodę z płynem oraz szmatkę i czyścimy rowerek z kurzu , ewentualnego starego błotaJeżeli z naszego roweru zeszło powietrze z kół trzeba je napompować. Wartości do jakich możemy „nabić” powietrze jest podane na boku opony. Przykładowo swoje opony Continental RaceKing 2.2 mogę napompować do wartości 4 bary ale nie robię tego bo czuć przy tak nabitej oponie każdy kamyczek.
Teraz zajmijmy się konserwacją łańcucha. Jeżeli trzymaliśmy rower w miejscu gdzie jest wilgoć to możemy zobaczyć pierwsze oznaki rdzewienia łańcucha. Musimy robić wszystko by do takiego stanu nie doprowadzać go ponownie. Technik czyszczenia łańcucha jest naprawdę dużo. Pokrótce spróbuje je opisać: 1) Maszynka do czyszczenia łańcucha- sposób wg. Mnie nie trafiony bo brud (kurz i piasek) siedzi w środku łańcucha i ta maszynka nie pomoże za bardzo. 2) Czyszczenie szmatką- Też nie przynosi żadnych efektów oprócz tego że łańcuch będzie ładnie wyglądał (tak jak pokazałem to na zdjęciu) 3) Szejkowanie łańcucha- Wg. Mnie najlepszy sposób. Tylko niestety musimy łańcuch rozkuć ale to nie problem bo możemy pójść do sklepu rowerowego i rozepną oni nam łańcuch i założą spinkę która wygląda tak:
Która umożliwi nam czyszczenie łańcucha w łatwy sposób. Po zdjęciu łańcucha kupujemy butelkę z dużym otworem np. neste i po wypiciu wlewamy tam benzynę ekstrakcyjną wrzucamy łańcuch i trzęsiemy energicznie butelką, ja zostawiam jeszcze sobie na pół godzinki i po tym czasie zlewamy lub wylewamy zużytą benzynę i łańcuch można już zakładać. Założony łańcuch nie smarujemy od razu tylko czekamy aż wyschnie benzynka i później smarujemy.
Do smarowania łańcucha NIE UŻYWAMY smarów stałych typu: ŁT‑43 i żadnych smarów stałych, WD‑40 też jest nie wskazany, Chyba że wd‑40 Bike edition
Za to możemy użyć produktów marki: Finish Line, Expand (sam używam czerwony), brunox nie w sprayu, Rohloff, jeżeli te marki są za drogie to kolega używa jeszcze Axenol/Pirarol (Olej do prowadnic) Sprawdzałem- konsystencja olej jak woda smaruje na jakieś 200‑300 km piasku za dużo nie zbiera. Po szejkowaniu łańcucha czas najwyższy na smarowanie. Na to też są różne sposoby ale ja mam jeden: zaznaczam sobie ogniwo od którego zaczynam jest to najczęściej właśnie spinka i daje kropelkę na każde ogniwo łańcucha. Zostawiam na noc i rano biorę szmatkę i wycieram nadmiar smaru który pozostał.
Takim przygotowanym rowerem możemy już zacząć jeździć. Łańcuch nie będzie wydawał złych odgłosów.
Warto też co jakiś czas wymienić baterie w naszych licznikach. Jeżeli nie masz jeszcze licznika rowerowego to dobrze trafiłeś napisze pare słów o tego typu akcesoriach.
SIGMA
Firma produkuje liczniki od wielu lat. Sam posiadam licznik tej firmy od ponad 4 lat i jezdzi już ze mną na drugim rowerze.
Od niedawna a właściwie 2016r. firma wprowadziła nowe oznaczenia liczników i osoby które mają starsze wersje to swoje odpowiedniki znajdą w nowej top line 2016 przykładowo: Sigma bc509=bc 5.16 (cena około 60zł)- Licznik posiada tylko podstawowe funkcje:
• Prędkość aktualna
• Dystans wycieczki
• Dystans całkowity
• Czas jazdy
• Zegar (12/24h)
Sigma bc 1009 =BC 7.16 Ma podobne funkcje
Dopiero sigma BC 9.16 ma więcej funkcji a oto one:(Licznik występuje też w wersji bezprzewodowej)
• Prędkość aktualna • Prędkość średnia • Prędkość maksymalna • Dystans wycieczki • Dystans całkowity (nidostępna w trakcie jazdy) • Porównanie prędkości maksymalej do średniej • Licznik kalorii
Zbliżamy się już do cen powyżej 100zł Sigma BC 14.16 posiada już funkcje(występuje w wersji bezprzewodowej) : • Temperatury, • Czujnik wysokości • Prędkość aktualna • Prędkość średnia • Porównanie prędkości aktualnej ze średnią • Prędkość maksymalna • Dystans wycieczki • Oddzielny licznik kilometrów z manualnym start / stop • Dystans całkowity (niedostępna w trakcie jazdy) Możliwość dokupienia modułu kadencji
Sigma 16.16 (występuje w wersji bezprzewodowej) I tutaj jest już możliwość ustawienia 2 rowerów.
• Aktualna prędkość • Automatyczny start/stop • Średnia prędkość • Zegarek (12/24h) • Porównanie aktualnej prędkości ze średnią • Dystans wycieczki • Dzienna oszczędność paliwa • Odległość do punktu przeznaczenia (tylko z aplikacją Link app) • Czas do punktu przeznaczenia (tylko z aplikacją Link app) • Prędkość maksymalna • Czas wycieczki/treningu • Temperatura • Całkowity dystans • Całkowity dystans osobno dla każdego z rowerów • Całkowita oszczędność paliwa • Całkowity czas treningów • Całkowity czas treningów dla każdego z rowerów
Z liczników Sigma wymieniłem te najbardziej popularne. Liczniki z seri ROX posiadają już możliwość nawigowania po śladzie GPS oraz zapisywania sladu gps.
Oczywiście oprócz liczników firmy sigma występują też inne firmy: Garmin,MIO (gps) CATEYE,Kross, VDO i inni.
Jeżeli coś pominąłem proszę dać znać w komentarzu.