Najnowsze trendy w tworzeniu stron internetowych
19.03.2019 19:12
W tym wpisie postaram się krótko zsyntetyzować najnowsze trendy w tworzeniu stron www. Dlaczego warto znać nowe techniki tworzenia stron? Nowoczesność i wzorce, z którymi stykamy się na co dzień są przez nas pozytywnie kojarzone.
Oczywiście nie należy "ślepo" za nimi podążać i na siłę stosować wymienionych rozwiązań. Nadrzędnym celem jest przede wszystkim zapewnienie użytkownikowi ogólnie rozumianej wygody. W ostatnich latach w centrum uwagi są użytkownicy technologi mobilnych a przede wszystkim osoby korzystające z przeglądarki w telefonie.
Trend nr 1: Filmy w tle i wideo jako główna treść
Szybkie łącza światłowodowe pozwalają na dostarczenie bogatych treści wideo. Należy przy tym tak zaprojektować stronę aby nie spowalniała wczytywania się zasobów na urządzeniach mobilnych, do takich rozwiązań zaliczamy: lazy load, odtwarzanie na życzenie z przyciskiem play, odłożenie wczytywania za pomocą preload="none" lub też rezygnację z wideo (nie stanowiącego kluczowej treści) w widoku mobilnym w imię zasady mobile first.
Nie powinno nikogo dziwić, że w czasach dominacji YouTube i wideo na Instagramie Internauci coraz częściej wolą oglądać i słuchać niż czytać...
Trend nr 2: Mobile-first
Ciężko zamknąć podejście mobile-first w zbiór sztywnych reguł. W mobile-first skupiamy się na potrzebach użytkowników.
Obszarom projektowania strony, którym należy poświęcać coraz więcej uwagi jest obsługa ekranów dotykowych, ogólnie rozumiana wydajność strony oraz odpowiednia prezentacja treści w widoku pionowym aby zapewnić odpowiednią ergonomię.
Warto przy okazji wspomnieć, że coraz częściej mówi się o technologiach traktujących użytkownika mobilnego w centrum uwagi a są nimi: Progressive Web Apps (PWA), Accelerated Mobile Pages (AMP), Single-Page Application (SPA).
Trend 3: Proste siatki i minimalizm
Celem minimalizmu na stronach internetowych jest zwrócenie uwagi na kluczowe treści za sprawą uproszonych i przemyślanych środków wyrazu. Białe tło, operowania przestrzenią i stonowana kolorystyka to cechy które dominują w minimalistycznych projektach.
Minimalizm można z powodzeniem stosować w sklepach internetowych. Zwiększamy w ten sposób prawdopodobieństwo, że klienci nie zgubią się w gąszczu informacji a przemyślane UI ułatwi sfinalizować zakup.
Trend 4: Ciemne tło
Wprowadzenie do serwisów społecznościowych oraz przeglądarek trybu ciemnego tła powinno dać wiele do myślenia twórcom stron internetowych.
Korzystanie ze stron w ciemnej kolorystyce jest wygodniejsze i zdecydowanie zdrowsze dla wzroku wieczorem. Ekran nie świeci i nie oślepia użytkownika takiej strony a ekrany z powłokami antyrefleksyjnymi pozwalają zredukować wady tego rozwiązania podczas dnia.
Trend 5: Wydajność i szybkość działania
Nowa wersja Google Page Speed Insights zmusza projektantów do koncentracji na elementach, które pogarszają wydajność przeglądarki i zmuszają CPU urządzenia do wykonywania wielu obliczeń. Nowa wersja PSI bada takie elementy jak: czas do pełnej interaktywności, CPU bezczynny po raz pierwszy, pierwsze wyrenderowanie czegoś znaczącego
Warto skupić się na serwowaniu przede wszystkim szybkich, czytelnych i wygodnych stron WWW. Stosowanie kreatywnych interakcji powinno brać pod uwagę trendy technologiczne i fakt, że więcej niż co drugi Internauta patrzy na stronę w widoku pionowym za pomocą smartfona.
Podsumowanie
Kierowanie się wygodą użytkownika docenią nie tylko użytkownicy ale także wyszukiwarka, która sugerując się coraz częściej maksymalizacja pozytywnych doświadczeń użytkownika będzie plasować szybkie i wygodne strony na coraz lepszych pozycjach.
Źródła: