Akceleracja graficzna zrobiona porządnie!
IE9 przynosi ogromną nowość czyli akcelerację sprzętową wyświetlanych stron. Jednak to nie IE9 robi to najlepiej ani też nie robi tego jako pierwsza. Czym jest, jak się ją osiąga i co zyskujemy przez akcelerację sprzętową?
Akceleracja czyli przyspieszanie to złożony proces. Polega on na przeniesieniu części operacji które normalnie wykonuje procesor na jednostkę graficzną, czy to z wykorzystaniem układów przyspieszających grafikę 3D jaki i tych 2D.
Obecne stabilne wydania przeglądarek nie wykorzystują żadnej akceleracji. Jednak jak ktoś mądry zauważył, gdy korzystamy z przeglądarek nasze GPU zazwyczaj ma wolne, więc może być zaprzęgnięte do pracy na nasz lepszy komfort przeglądania internetu.
Dlatego FF, IE9, oraz w najbliższej przyszłości Chrome chcą wykorzystywać akcelerację sprzętową.
FF i IE9 wykorzystują akcelerację na trzech poziomach:
2D do przyspieszania wyświetlania treści stron www. 3D do przyspieszania wyświetlania kompozycji czyli za równo interfejsu użytkownika jak i gotowych kawałków stron www. 3D po stronie menadżera okien Win7/V, który odpowiada za integrację okna przeglądarki z takimi komponentami Win jak Aero.
Obydwie przeglądarki na Wingrozie V/7 wykorzystują te same technologie. Jednak IE9 nie robi nic więcej. Podczas gdy FF przenosi część akceleracji na Wingrozę XP (bez tej trzeciej). Co więcej wszystkie trzy rodzaje akceleracji będą dostępne na Linuksa (choć ta trzecia jest obsługiwana w Linuksie przez Compiza dla wszystkich okienek bez ich wiedzy), oraz na Maka (choć nie wiem co na maku będzie dokładnie przyspieszane ani jak).
Dodatkowo to Mozilla była pierwsza w dostarczeniu działającej przeglądarki wspierającej akcelerację, przed premierą bety IE9. Więc jak widać MS ani nie jest najszybszy ani nie jest najlepszy w tym co robi. Choć samo dodanie akceleracji to ogromny plus dla IE9. A dla użytkowników XP pozostaje FF (i Chrome o ile Google też zechce wspierać ten najpopularniejszy system made by MS).
Edit: