Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)
@skala67Grafika 3D: Blender, cz. I – interfejs

Grafika 3D: Blender, cz. I – interfejs

Witam

Widząc dookoła nas filmy, reklamy czy obrazy oraz udział grafiki 3D w nich zawarty postanowiłem przybliżyć jedną z aplikacji do tworzenia grafiki 3D.

Używałem różnych programów: LightWave, 3D Studio, TrueSpac, Sketchup, lecz to Blender został moim ulubionym narzędziem. Program ten można uwielbiać jak kultową Amigę (komputer) czy „garbusa” (samochód) albo nienawidzić, jak … (niech każdy wpisze sobie co chce, np. szpinak w przedszkolu). Czytając zresztą różne posty pod Newsami o Blenderze na łamach DP (dziękuję Annie Rymszy – Xyrconowi) można było też odnieść takie wrażenie.

Blender +/-

Ekran startowy Blendera
Ekran startowy Blendera

Zatem dlaczego Blender (subiektywnie):

  • duże możliwości (grafika/animacja 3D/2D, fizyka, gry, wideo, interaktywne prezentacje);
  • darmowy (do ściągnięcia z dobreprogramy.pl lub blender.org);
  • małe wymagania sprzętowe i małe pliki instalacyjne;
  • multiplatformowość (M$ Windows, Mac O$, Linux);
  • skróty klawiaturowe i interfejs :) – bez zachodzących i blokujących się okien;
  • stosunkowo dużo dodatków;
  • spora ilość informacji i poradników;
  • wolne i otwarte oprogramowanie;
  • zaangażowana społeczność.

Wady:

  • początkowo interfejs :) – inny niż inne;
  • brak pełnej parametryczności z historią.

Blog ten przeznaczony jest raczej jako bryk dla początkujących grafików 3D, a także dla tych, co chcą sobie przypomnieć Blendera lub przejść od innej aplikacji 3D.

Inni o Blenderze

Dla rządnych pełniejszej wiedzy polecam:

Dotyk

Ekran Blendera składa się z wielu okien i paneli, który w zależności od kontekstu i trybu pracy może przybierać różną postać. Co więcej – my jako użytkownicy sami możemy dokonywać szeregu zmian i konfigurować wg własnych potrzeb poszczególne elementy ekranu.

Skrócony opis okien i paneli domyślnego układu
Skrócony opis okien i paneli domyślnego układu

W kolejnych częściach omówię zastosowanie poszczególnych elementów, teraz tylko rzut oka na nie.

Najważniejsze na teraz spośród nich to:

  • Tool shelf – nasza półka z głównymi narzędziami, które pogrupowane są w zakładki. Włączana i wyłączana skrótem T – od tools.
  • Properties panel – panel z podstawowymi właściwości np. obiektu (tj. jego położeniem, obróceniem, skalą, rozmiarami), widoku, cieniowania itd. Włączana i wyłączana skrótem N – od numeric.
  • Widok 3D – główne miejsce pracy, gdzie dodajemy i edytujemy obiekty, światła, kamery.

W oknach i panelach mamy do czynienia z różnymi kontrolkami.

Rodzaje kontrolek
Rodzaje kontrolek

Najważniejszym miejscem pracy jest jednak widok 3D.

Elementy widoku 3D
Elementy widoku 3D

Podstawową operacją wykonywaną w Widoku 3D jest zaznaczanie obiektów. Tu dochodzimy do najdziwniejszej sprawy w Blenderze, na którą początkujący trochę narzekają: selekcja obiektu (światła, kamery, kości…) odbywa się prawym przyciskiem myszy PPM. Wybrany obiekt dostaje pomarańczową obwódkę. Lewym przyciskiem myszki ustawiamy położenie kursora 3D.

Przyciski myszy
Przyciski myszy
  • PPM – wybór obiektu (kamery, światła, kości, ...)
  • Shift+PPM – dodawanie do wyboru
  • LPM – ustawianie kursora 3D
Obiekt wybrany i niewybrany
Obiekt wybrany i niewybrany

Jednak najczęściej wykonywaną operacją w Widoku 3D jest … zmiana widoku. Dokonujemy tego za pomocą ruchów myszy i jej rolki, która pełni podwójną rolę – środkowego przycisku SPM, gdy ją naciśniemy albo rolki, gdy pokręcimy. Często używamy jej wraz z klawiszami funkcyjnymi Shift, Ctrl, Alt.

Zmiany widoku – skróty z myszką:

  • SPM – obrót
  • Shift+SPM – przesunięcie
  • Rolka – zoom
  • Ctrl+SPM – zoom
  • Shift+Rolka – przesunięcie wertykalne
  • Ctrl+Rolka – przesunięcie horyzontalne
  • Alt+Ctrl/Shift+Rolka – obroty

Oprócz dowolnych widoków, często stosuje się pewne widoki uprzywilejowane – niektóre znane z rysunku technicznego (rzuty – zwłaszcza po wyłączeniu perspektywy). Do ich włączania służy klawiatura numeryczna – ta z prawej strony.

Klawiatura numeryczna
Klawiatura numeryczna

Zmiany widoku – skróty z klawiaturą numeryczną z boku:

  • 7 – widok z góry (Top)
  • Ctrl+7 – widok z dołu (Bottom)
  • 1 – widok z przodu (Front)
  • Ctrl+1 – widok z tyłu (Back)
  • 3 – widok z prawej (Right)
  • Ctrl+3 – widok z lewej (Left)
  • 0 – widok z kamery
  • Ctrl+0 – zmiana aktywnego widoku z kamery
  • 2,4,6,8 – zmiany widoków – obroty o 15o
  • . (kropka) – zbliżenie na zaznaczony obiekt
  • 5 – przełącza widok ortogonalny (równoległy), a perspektywiczny (z punktami zbiegu)

Jakość wyświetlania obiektów

Oprócz kierunku patrzenia można sterować jakością wyświetlania zmieniając typ wyświetlania:

Przykładowe typy widoków
Przykładowe typy widoków
  • Solid – wypełniony – domyślny
  • Wireframe – siatkowy (Z)
  • Boundig Box – pudełkowy – bardzo uproszczony
  • Texture – teksturowy
  • Material – materiałowy
  • Rendered – renderowy – nie widać siatki (grid), manipulatorów, selekcji – bardzo spowalnia pracę
Przykładowe typy widoków
Przykładowe typy widoków

Innym sposobem przyspieszania pracy jest ukrywanie wybranych obiektów:

  • H – ukrycie
  • Alt + H – odkrycie.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)