Prawa Murphy'ego
Pomyślałem, że przy niedzieli napiszę nieco humorystyczny wpis. Humorystyczny, ale często do bólu prawdziwy. Otóż postanowiłem zacytować nieco Praw Murphy'ego. Podstawowe i najważniejsze prawo brzmi:
Jeśli coś się może nie udać, to się nie uda
Podsumowanie praw pochodnych:
Jeśli coś się nie może nie udać, to i tak się nie uda
Paradoks Silvermana:
Jeżeli prawo Murphy'ego może nie zadziałać, to nie zadziała
Często uważa się, że Prawa Murphy'ego są pesymistyczne. Ja natomiast zgadzam się z Arturem Bloch'em (autorem książek o prawach), że praw nie można rozpatrywać w takich kategoriach jak optymizm i pesymizm. Oddaje to jedno z praw:
Optymiści uważają, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów. Pesymiści obawiają się, że to prawda.
Można by chyba stwierdzić, że na świecie żyją optymiści, pesymiści i murpholodzy. Nie będę przepisywał Wikipedii, ale jeśli ktoś jest ciekawy to podaję link do informacji o tym jak powstały prawa: Prawa Murphy'ego
Samych praw są setki, jeśli nie tysiące. Zacytują takie, które szczególnie bliskie są zapewne dla osób pracujących z komputerami. Tyle wstępu, czas na prawa:
Pierwsza pochodna cyfrowa
Komputer optymalizuje podstawowe prawa Murphy'ego
Podstawowe prawo aplikacji komputerowej
Komputer służy do tego, aby ułatwić ci pracę, której bez niego w ogóle byś nie miał
Twierdzenie Stockmayera
- Jeżeli problem wydaje się łatwy, to jest trudny
- Jeżeli problem wydaje się trudny, to jego rozwiązanie jest prawie niemożliwe
- Jeżeli problem wydaje się niemożliwy do rozwiązania, to poradzi sobie z nim nawet twoja teściowa, i to bez pomocy komputera
Ósme prawo Finagle'a
Praca zespołowa ro podstawa. W ten sposób można zawsze zrzucić winę na kogoś innego
Lermana prawo trchnologii
Każdy problem techniczny da się rozwiązać jeżeli ma się dość czasu i pieniędzy. Uzupełnienie Lermana: Nigdy nie ma dość czasu i pieniędzy
Piąte prawo niepewności
Błądzić jest rzeczą ludzką, ale żeby naprawdę narobić bałaganu potrzebny jest komputer.
Trzecie prawo Greera
Program komputerowy zrobi to, co mu zleciłeś, a nie to co chciałeś, żeby zrobił.
Reguła Westmeiera
Aby oszacować czas potrzebny na wykonanie danego zadania należy określić czas potrzebny na rozwiązanie zadania, pomnożyć przez dwa i zmienić jednostkę miary czasu na bezpośrednio wyższą
Prawa Pierce'a
- Jeżeli program zostanie skompilowany za pierwszym razem bez żadnego błędu, to na pewno nie będzie dawał dobrych wyników
- Podczas pierwszego uruchomienia w każdym systemie komputerowym maszyna będzie błędnie interpretować polecenia, mylić się w druku, źle liczyć wyrażenia matematyczne lub przynajmniej ignorować urządzenia zewnętrzne
Postulat Troumana
Złorzeczenia to jedyny język zrozumiały przez wszystkich programistów
Prawo nieskończoności Lubarskiego
Zawsze jest jeszcze jeden błąd
Skrócone prawo o wirusach
Masz o jednego wirusa więcej niż myślisz
Postulat wielofunkcyjności
Im mniej funkcji posiada program, tym lepiej będzie je realizowal
Zasada lepkich cieczy
Filiżankę lub szklankę wywrócisz tylko wtedy, gdy została w niej resztka płynu. Wnioski:
- Płynąca ciecz z bezlitosną precyzją utoruje sobie drogę do najważniejszej dyskietki na biurku
- Jej droga wiedzie przez te wydruki, których kopia nie istnieje, a zbiór nie został zachowany
- Na projektach tych zostaną plamy, które sprawią, że najważniejsze miejsca będą nieczytelne
- Mając do wyboru kilka dyskietek ciecz zaleje te najważniejszą
- W rezultacie dyskietka nie nadaje się do odczytu
- Jeśli jednak możliwe jest odczytanie pojedynczych zbiorów, to są to zbiory najmniej ważne
Trzecie zastosowanie Praw Murphy'ego
W świecie komputerowym żadna awaria nie kończy się, ponieważ przechodzi zawsze w następną
Czwarte zastosowanie Praw Murphy'ego
Awaria komputerowa wyczekuje cierpliwie na najbardziej niedogodny moment, aby bezlitośnie zaatakować
Wnioski Berdy'ego
- Drobne awarie nie istnieją
- Jeżeli miała jednak miejsce drobna awaria, to oznacza, że nie poznałeś jeszcze jej rzeczywistych rozmiarów
Matematyczny dowód praw Murphy'ego
Prawidłowa formuła matematyczna praw Murphy'ego w dziedzinie komputerowego przetwarzania danych ma postać 1+1=2, gdzie "=" jest symbole oznaczającym "niekiedy, jeśli w ogóle"
Pierwszy mit doskonałości
Komputer rozwiąże każdy problem
Drugi mit doskonałości
Komputer rozwiąże mój problem
Trzeci mit doskonałości
Komputer rozwiąże jakiś problem
Prawo Brooka
Dołączenie dodatkowego zespołu programistów do opóźnionego projektu jeszcze bardzie go opóźni
Prawo obsługi klienta
Zepsute komputery zawsze działają w obecności serwisanta
Windows
Każdy program w Windows pracuje poprawnie do momentu niczym nieuzasadnionej utraty danych
Prawo strukturalnej sprzeczności między komputerem i żoną
Gdy tylko nie zapiszesz przez dłuższy czas kodu źródłowego, twoja zona użyje jedynego urządzenia w promieniu 10 kilometrów, które spowoduje natychmiastowe spalenie głównego bezpiecznika
Pierwsze prawo specjalizacji informatycznej
Każdy programista przybywający z innego miasta jest fachowcem
Drugi prawo specjalizacji informatycznej
Idealny fachowiec wie absolutnie wszystko o niczym
Osiem praw szanownego klienta
- Klientowi nigdy nie przyjdzie na myśl, ile kosztuje projekt, ale ile można na nim zaoszczędzić
- Jeżeli udało się wprowadzić w programie wymagane przez klienta poprawki, klient z nich zrezygnuje
- Żaden klient nie wie czego właściwie chce
- Każdy klient wie dokładnie czego nie chce
- Żaden klient nie chce tego co ma już gotowe
- Nie wie także co chciałby zamiast tego
- Klient który najmniej płaci najwięcej marudzi
- Klient żąda większych zmian dokładnie wtedy, kiedy produkt jest już gotów