Project Morpheus — informacje o nowej wersji gogli VR od Sony
Sony od jakiegoś czasu pracuje nad hełmem VR dedykowanym dla konsoli PlayStation 4. Nadal nie jest znana cena finalnej wersji czy też dokładna data premiery. Mówi się, że finalną wersję zobaczymy około 2016 roku. Podczas tegorocznego E3 (czerwiec) Sony ma zaprezentować wspierające Morfeusza gry. Zobaczmy jednak jak ewoluuje ten projekt.
Czym jest "Projekt Morfeusz"?
Jak już wspomniałem w tytule to nic innego jak hełm wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście Projekt Morfeusz to tylko nazwa robocza a same gogle w momencie premiery dostaną zapewne zupełnie inną nazwę.
O specyfikacji
Względem prototypu z 2014 roku obecna wersja przeszła dość dużą zmianę. Ekran LCD zastąpiono OLED 1920x1080 RGB z odświeżaniem 120 hz (dla porównania Oculus Rift obecnie 1200x1080 75 Hz.). Dzięki dodaniu 9 ledowych diod na przodzie i bokach hełmu śledzenie położenia za pomocą PS Camera jest teraz w pełnych 360 stopniach. Opóźnienie zredukowano do mniej niż 18 milisekund - dzięki temu ruch gracza będzie szybko odczytywany a imersja z grą jeszcze większa.
Najnowsza wersja została także przeprojektowana jeśli chodzi o rozkład ciężaru oraz zmniejszono wagę urządzenia. W przypadku gogli VR to (moim zdaniem) najważniejszy problem - takie urządzenie musi być przecież jaknajlżejsze jeśli twórcy chcą byśmy tego używali. Ciekawe wideo o nowej wersji Morfeusza przygotował serwis The Verge.
Projekt Morfeusz wspiera oczywiście dźwięk 3D. Wprowadzono także nową funkcję zwaną social screen, która pozwala przesłać obraz z gogli na tv gdy chcemy pokazać komuś w co gramy lub zagrać z kimś nie zdejmując gogli. Gry przygotowywane pod hełm mają korzystać nie tylko z kontrolera Dualshock 4 ale też ze znanego wszystkim posiadaczom PS3 kontrolera PS Move, który to wreszcie ma szansę dostać drugie życie.
Inne zmiany
Najnowszy model posiada także poprawiony system mocowania tak aby wkładanie i zdejmowanie hełmu VR było wygodniejsze. Nie ma też problemu by założyć hełm na okulary.
Dostępne dema - opinie
Sony przygotowało na potrzeby prezentacji Morfeusza kilka dem.
Powyżej widzicie zdjęcie z dema The London Heist. We wrażeniach serwisu techradar przeczytać możemy, że zdarzają się jeszcze problemy z płynnością śledzenia ruchu np. przy szybkim przeładowaniu broni w grze ale może mieć to związek z tym, że testujący po prostu ustawił się tak, że kamera nie widziała kontrolera ;). Poza tym sprzęt spisywał się bardzo dobrze. "To najbardziej interaktywne demo VR jakie testowałem" możemy przeczytać. Inne dema to choćby Playroom gdzie sterowanie odbywa się za pomocą pada. Świecący pasek na padzie (lightbar) wspiera śledzenie pozycji gracza w otoczeniu
Podsumowanie
Projekt Morfeusz wydaje się zmierzać w dobrym kierunku jeśli chodzi o rozwój. Zmniejszenie wagi, zmiana LCD na OLED to świetna wiadomość. Teraz pozostaje tylko czekać na ogłoszenie konkretnych gier pod Morfeusza (planowany gdzieś na 2016/2017 rok Silent Hills nadałby się idealnie moim zdaniem - horrory aż proszą się o zwiększenie imersji) jak i wreszcie informację o cenie i dacie premiery finalnej wersji Morfeusza. Jeśli tylko Sony postanowi wzorem PS4 sprzedawać urządzenie w rozsądnej cenie to Morfeusz ma szansę na zdobycie popularności - podstawę do tego ma doskonałą - sprzedaż PS4 jest więcej niż doskonała.
co sądzicie o Morfeuszu? o hełmach VR?
użyte grafiki pochodzą z oficjalnego bloga PS jak i serwisu techradar