Awaria chmury Amazonu – od razu kłopoty wielu witryn i usług
Wszyscy, którzy doświadczają dziś kłopotów z obsługą sieciowych usług lub serwisów, mogli paść ofiarą usterki, jaka ma miejsce w Amazon Web Services. Firma raportuje kłopoty z działaniem jednego z magazynów danych, wykorzystywanego w centrach danych w północnej Virginii. Ponieważ wiele znaczących na rynku serwisów wykorzystuje chmurę Amazonu, na utrudnienia można napotkać praktycznie na każdym kroku.
Zależne od tej usługi są między innymi chmura GitHuba odpowiedzialna za przechowywanie gotowych wydań programów, a także serwisy takie jak iFixit, Imgur, Giphy, Quora, Razer, Slack, czy też Trello. Wszystkich nie sposób wymienić, ale co ważne, ich elementy wykorzystywane są również na innych stronach, a co za tym idzie, zasięg awarii jest znacznie większy, niż z tej listy wynika.
Jeśli zatem nie potrafiliście dziś pobrać najnowszej edycji ulubionego programu (która być może przechowywana jest na GitHubie) albo nie udało się Wam przesłać zdjęcia przez czat w Slacku, teraz wiemy już, gdzie szukać winowajcy.
S3 is experiencing high error rates. We are working hard on recovering.
— Amazon Web Services (@awscloud) 28 lutego 2017Co istotne, choć na tym poziomie zaawansowania problemu trudno byłoby o jego ukrycie, Amazon oficjalnie informuje o usterce i stara się ją rozwiązać. Prócz Twittera, istotny komunikat pojawia się również na stronie statusów Amazon Web Services.
Taka sytuacja pokazuje, jak bardzo jesteśmy obecnie zależni od rozwiązań i usług dostarczanych z jednego źródła. Jedna usterka potrafi skutecznie wyeliminować z użycia wiele serwisów, których z pozoru nawet byśmy ze sobą nie powiązali. Czy to nie czas na zmiany i większe rozproszenie, szczególnie wśród najistotniejszych na skalę światową usługobiorców?
Zgodnie z oficjalnymi informacjami, prace mające na celu przywrócenie stabilnej sytuacji trwają. Trudno jednak oszacować, kiedy można spodziewać się całkowitego przywrócenia serwisu do działania.