Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe. Aż 78 proc. z nas kupowało online
Ponad 50 proc. seniorów jest gotowa, by zrezygnować z gotówki, a trzy czwarte internautów zamierza przerzucić się na transakcje bezdotykowe. Tak przynajmniej wynika z badania Ipsos, które zlecił PayPal.Co jeszcze wynika z badania? Okazuje się, że po raz pierwszy zakupy online zrobiło zaledwie 5 proc. badanych. Raport przygotowany przez Ipsos sugeruje, że nawet w trakcie pandemii chętniej wspieraliśmy lokalne biznesy niż sieciówki.Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28 proc. kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki. Respondentów zapytano czy zamierzają wrócić do sieciówek. 79 proc. z nich odpowiedziało, że wręcz przeciwnie i jeszcze chętniej będą kupować lokalne produkty.Wśród usług online nie tylko zakupy cieszyły się sporym wzięciem. W analizowanym okresie 90 proc. płatności na cele społeczne zostało zrealizowanych przez internet. Dodajmy, że co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny.Ciekawie wyglądają również statystyki wśród seniorów, którzy przekonali się na transakcji bezgotówkowych. 51 proc. osób w wieku 65+ rozważa rezygnację z gotówki. Z kolei milenialsi (61 proc.) woleliby w ogóle unikać dotykania terminala płatniczego.Nie jest wielkim zaskoczeniem, że w trakcies kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłacała rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Ciekawe jednak, że 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie izolacji zamierza kontynuować ten trend.- Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. Po czym dodaje. - Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata.Co kupowaliśmy najchętniej? Odzież i buty (46 proc.), artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.) oraz kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.). Młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, natomiast seniorzy najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.Badanie przeprowadził Ipsos na zlecenia PayPala, z którego w Polsce korzysta obecnie 1,6 mln użytkowników. Ankietowani byli pytani o swoje doświadczenia dotyczące ewolucji płatności online w trzech okresach: przed wystąpieniem pandemii COVID-19, w jej trakcie, a także o swoje motywacje i plany po zakończeniu okresu samoizolacji. Badanie zostało zrealizowane w dniach 8–29 maja 2020 r. na grupie 26 000 osób, w 13 krajach na całym świecie – w tym w Polsce.
01.07.2020 | aktual.: 01.07.2020 21:21